fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
פאנטיק קוביה 3 מתחת לתפריט
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
מוטוטאץ דקר
עופר אבניר קוביה שמאל
אישימוטו באנר קוביה שמאל
תמוז
מידלנד שחורי 140 על 70
לרט
לרט
אודי דגן 140 על 70
voge מוטו24 באנר
סטפן
HJC
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון

משפטי: חובת אספקת חלקי חילוף ע"י היבואן

משפטי: חובת אספקת חלקי חילוף ע"י היבואן

ליבואן יש חובה חוקית מכח חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, תשע"ו-2016 לספק חלפים לכלי רכב שייבא לישראל תוך זמן נתון. אבל בפועל אנו נתקלים בהרבה תלונות, בעיקר בקבוצות חברתיות של אופנוענים, כי ישנו עיכוב משמעותי באספקת חלפים, כאשר לרוב החלפים לא נמצאים כלל בארץ ויש להזמינם מחו"ל.

בואו נתחיל עם הזכויות אותן החוק מקנה לנו:

● היבואן חייב לספק במשך 7 שנים חלקי חילוף לכלי רכב חדש שנרכש ממנו
● במקרה של כלי רכב שיובא ביבוא אישי, היבואן הרשמי של יצרן הרכב חייב לספק שירותים הכוללים טיפולים במסגרת האחריות, ריקולים ואספקת חלפים.
● במסגרת 7 השנים הראשונות, היבואן חייב לספק כל חלק שנדרש תוך מקסימום 7 ימי עבודה, ובמקרה של כלי רכב ביבוא אישי עד 14 ימי עבודה.
● ההוראות האלו חלות גם על יבואן עקיף, או יבואן מקביל כפי שנהוג לכנותו, ממנו נרכש כלי רכב.
● בביצוע כל שירות במוסך מורשה, בעלי הרכב רשאים לבחור האם יותקנו חלפים מקוריים או תחליפיים.
● זכותו של בעל הרכב לספק בעצמו את החלקים והחלפים הנדרשים לביצוע הטיפול או התיקון במוסך, אך המוסך רשאי לסרב אם החלקים שסיפק בעל הרכב אינם מתאימים או שאינם ברמה טובה ומספקת.
● סירוב של המוסך להשתמש בחלפים שסיפק בעל האופנוע שהינם באיכות טובה ומספקת, מתאימים לדגם ולהוראות היצרן, היא עבירה פלילית.

סעיפי החוק הרלוונטי – סעיף 48 לחוק אספקת מוצרי תעבורה – מספקים תשובה אפשרית לעיכובים הגדולים עליהם מתלוננים לא מעט רוכבים.

48. (א) יבואן ישיר יספק מוצרי תעבורה לכל רכב מתוצר שהוא מייבא לשם תחזוקת הרכב ושמירה על תקינותו, לתקופה כאמור בסעיף 41(א)(3)(א).
(ב) יבואן עקיף יספק מוצרי תעבורה לרכב שהוא מייבא לשם תחזוקת הרכב ושמירה על תקינותו, לתקופה כאמור בסעיף 42(א)(4)(א).
(ג) יבואן ישיר ויבואן עקיף יספקו מוצר תעבורה של דגם רכב שהם מייבאים, בתוך שבעה ימי עבודה מיום קבלת ההזמנה; ואולם יבואן ישיר רשאי לספק מוצר תעבורה לרכב מדגם שהוא לא מייבא, בתוך 14 ימי עבודה מיום קבלת ההזמנה.
(ד) הוראות סעיף קטן (ג) לא יחולו בשל עיכוב באספקה של מוצר תעבורה, שאינו עולה על 45 ימי עבודה מיום קבלת ההזמנה, ובלבד שהיבואן הישיר או היבואן העקיף הוכיח כי עשה כל שביכולתו לספק ללקוח מוצר תעבורה בתוך התקופה כאמור באותו סעיף קטן ונקט את כל האמצעים הדרושים להזמנת מוצר התעבורה מכל מקור סביר שממנו ניתן להשיגו באותה העת, וכי לא היתה לו שליטה על העיכוב באספקה.

הסעיפים הקטנים א', ב', ו־ג' מאוד ברורים ומדברים על זמני אספקה ברורים, אבל בסעיף קטן ד', אפשר להבין כי אספקת החלפים נתונה לפרשנות, על פיה יכול יבואן לטעון על עיכוב באספקה ובכך להגיע גם לעיכוב של 45 ימי עבודה! שהם מעל לחודשיים המתנה לחלק.

מבחינת היבואן, עכשיו כשהבנו את החוק, למעשה אין חובה להחזיק מלאי גדול, כל חלק ניתן לייבא לארץ, פרט לחלקים הקבועים והנצרכים ביותר (חומרים מתכלים) במסגרת טיפולים, מעבר לכך היבואן יצטרך לשלם מיסים על החלפים שימתינו זמן רב במחסן עד למציאת הלקוח הפוטנציאלי – אם בכלל.

נכון להיום, בעל הרכב יכול לייבא את החלקים, לרוב באותה מהירות כמו היבואן, ולהביא אותו למוסך השירות של היבואן. ישנם הרבה אתרים מותאמים בהם ניתן להזמין עפ"י מק"ט כמעט כל חלק לאופנוע.


כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי וכל המידע המצוי במאמר זה הינו מידע כללי בלבד. אין בדברים האמורים בכדי להחליף מידע הניתן על ידי עו"ד, ועל הקורא לפנות ולהתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה משפטית כזו או אחרת. כל המסתמך על האמור לעיל בכל דרך שהיא, עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול על המשתמש בלבד.

עו"ד שמעון צור עם ניסיון של כ־23 שנה בתחום התעבורה עם התמחות במקרים מורכבים בתחום תאונות הדרכים ותביעות לפי תקנות התעבורה.
לפרטים ושאלות: 050-8461977 או במייל shimon@tzur-law.co.il

 

 

 

 

2 תגובות ל משפטי: חובת אספקת חלקי חילוף ע"י היבואן

  1. יבואנים פה מצפצפים על החוק וחבל. כמו כל דבר בישראל – הכל פה שכונה
    תודה רבה מוטו על הכתבה

  2. מעבר לזה. אין בכלל הגבלה של זמן כל עוד היבואן הוכיח שעשה ככל שביכולתו לספק את את החלק.

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל