מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית
סרג'יו פינינפארינה הלך לעולמו
אופיר דואק
צילום: יצרן
אתמול, ב-3 ליולי, הלך לעולמו בגיל 85 סרג'יו פינינפארינה שהיה אחד ממעצבי הרכב הגדולים ביותר בכל הזמנים ונצר לשושלת מוטורית מפוארת. פינינפארינה (Pininfarina), הסדנה שנושאת את שם משפחתו, היא אחת מסדנאות העיצוב הבולטות והנחשבות בעולם הרכב וגם אם אתם חובבי אופנועים או כלל לא חובבי מוטוריקה אין ספק שנתקלתם בלפחות אחת היצירות שהוציאה תחתיה הסדנה המפוארת הזו.
סרג'יו היה בנו של באטיסטה פארינה, מעצב רכב אגדי לא פחות שהקים את סדנת העיצוב פנינפארינה עוד בשנת 1930. השם פינין הוא למעשה כינוי החיבה של באטיסטה שהיה העשירי בין אחד עשר אחרים ומקור המילה הוא בשפת הפיאנדמונטסה (Piedmontese) הנהוגה בצפון איטליה. רק בשנת 1961 שונה שם המשפחה לפינינפארינה. הסדנה בהנהגתו של באטיסטה הייתה אחראית לעיצוב הדגמים המיתולוגיים של שנות ה-30' בהם האלפא רומיאו 8C והלנצ'יה אפריליה.
סרג'יו נולד ב-8 לספטמבר 1926 ובשנת 1950 סיים את לימודיו בפוליטכניק של טורינו כמהנדס מכונות. מיד לאחר מכן נכנס לעסק המשפחתי וכעבור עשור הפך להיות מנכ"ל החברה. בשנת 1966 עם מותו של אביו נכנס לתפקיד יושב ראש החברה והוביל אותה לכמה מהעיצובים הבולטים והחשובים בעשורים האחרונים ביניהם ניתן למנות את הלנצ'יה מונטה קרלו, פרארי דייטונה, פרארי 308, פרארי טסטה רוסה ורוב דגמי פרארי משנות ה-90' ועד ל-F12 ברלינטה העדכנית. במהלך השנים חשפה הסדנה לא מעט מכוניות קונספט ותרגילים עיצוביים, בעיקר על בסיס פרארי ואלפא רומיאו. החל משנות ה-80' פרח הרומן של סדנת פינינפארינה עם פיג'ו והיא הייתה אחראית על עיצוב הדגמים הבולטים של החברה בהם ה-205, 306 וה-405 שספגה ביקורת כיוון שדמתה באופן מחשיד לאלפא 164 שעוצבה על ידי הסדנה באותה השנה.
פינינפארינה עיצבה מכוניות גם מעבר ליבשת הישנה ואחראית למספר דגמים של קאדילק וגם למיצובישי פאג'רו ולגרסה המוקטנת שלו שנקראה פינין וגם יוצרה על ידה. שלא תחשבו שכל העיצובים של פינינפארינה היו מוצלחים. במהלך השנים הוציאה הסדנה מספר "יצירות" כמו היונדאי מטריקס המוזר, הדייהו/שברולט ויואנט הכעור.
באופן אישי היה סרג'יו פינינפארינה היה חתום על עיצובן של פיאט 124, אלפא רומיאו 164, פיג'ו 406 קופה, פרארי 612 סקאליטי ולא פחות מאשר הפרארי 288GTO והפרארי F40 האייקוניות. הקשר ההדוק של פרארי ופינינפארינה במשך השנים לא היה מקרי. לסרג'יו היו קשרים חמים עם אנזו פרארי והוא זה ששכנע את אנזו בשנת 1965 שעליו לפתח מכונית על בעלת מנוע מרכזי, רגע לפני הופעתה של הלמבורגיני מיורה. הקרבה התבטאה בנוסף בכך שמשנת 1969 ועד לשנה שעבר כיהן סרג'יו פינינפארינה בחבר המנהלים של פרארי. במשך השנים סרג'יו פינינפארינה זכה ללא מעט תארי כבוד ופרסי עיצוב ובין היתר כיהן גם בפרלמנט האירופי במשך 9 שנים מטעם המפלגה הליברלית.
למרות המורשת האדירה בתחום הדו גלגלי בפינינפארינה מיעטו לעסוק בתחום הדו-גלגלי כשהפרוייקט הדו-גלגלי הבולט של הסדנה בהנהגתו של סרג'יו היה המורבידלי V8 מראשית שנות ה-90' שזכה לביקורות נוקבות בגלל עיצובו ששונה לאחר מכן על ידי אנשי בימוטה.
בנו של פינינפארינה, אנדראה, שכיהן כיושב ראש הסדנא נהרג בתאונת אופנוע בשנת 2008 ויש הטוענים שעקב כך החלה החברה בפיתוח קסדות מעוצבות שנחשפו לקהל הרחב בתערוכת מילאנו 2010.
לאחרונה התחלתי לעקוב אחריכם גם. תמיד נתתי תשומת לב למוטו בהתחלה ואח"כ לפול גז. כיום אני רואה שאתם אלו שתמיד משיגים את כולם בידיעות החדשותיות ותמיד מעלים חומרים מעניינים. כל הכבוד.
להיות מעצב מכוניות ובסוף גם לנהוג עליהן. זה הסוף מבחינתי.
שיוווווווווווווווו הגבתי ראשון……
אין תחליף לאיש הזה….ודרך אגב יש המון דמיון בין פיג'ו 605 ואלפא 164, אני לא חושב שהיה להם קשר לעיצוב ה-405.
מדהימה, לא הפסקתי להתלהב עד היום מהעיצובים שלו. איש מדהים
עוד מאה שנים קדימה היצירות שלו ישפיעו על צעירים ממשיכי דרכו.
משהו משהו.. כל יצירה – אומנות. מדהים איזה איש אשכולות.
מרשימה ומעניינת. איש מדהים – ללא ספק מהיצירות המוטוריות המשובחות בעולם
אני זוכר שבנו אנדראה נהרג, זה היה אסון לאומי. לא סתם החלו בפיתוח קסדות מדהימות
…שהוא הגיע להתנדב אצלנו ברפת במושב בשנות ה-70'. איזה בחור! יהי זכרו ברוך