מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית
מה אומר הדוקטור על דוקאטי דיאבל
צילום: יצרן
כתב: אייל נוימן, המעבדה לרכב | צילום: תומר לשר/יצרן
כעוסק בתחום המחשוב במכוניות (רק לאחרונה בתחום האופנועים), אני נחשף לכל החדש בתחום. תחום האופנועים עד כה נחשב בעיניי, לאור מה שנתקלתי עד כה, כהולך מספר צעדים מאחורי הקידמה במכוניות.את זאת ה"תזה", הרסו ורמסו דוקאטי… הטכנולוגיה שפגשתי באופנוע נמצאת וקיימת בכלי רכב לא קטנים, לא משפחתיים ולא מנהלים, אלא בכלי רכב מפוארים.
מתחילים במפתח
הדבר הראשון שנתקלים בו באופנוע הוא, איך לא, המפתח הפשוט לכאורה, אז זהו, ממש לא! מפתח אלקטרוני המונח בכיס הרוכב ובעת התקרבות לאופנוע של כ-2 מטרים (למרות שבדקנו גם מ-15 מטרים היה זיהוי מפתח, בשטח פתוח וללא הפרעות אובייקטים) המערכת מזהה את המפתח ומאפשרת התנעה. גם למצב של אבדן המפתח האיטלקים דאגו ולכן קיים קוד אישי שהקשתו תאפשר הנעה בעת חירום (את הקוד ניתן לשנות מתי שרק נחפוץ).
המפתח המכני הישן, או הרגיל יוצא מתוך קופסת הפלסטיק הקטנה בצורת "פליפ" והוא משמש לפתיחת מיכל הדלק או המושב.
נעילת הכידון
פונקציה שאהבנו היא נעילת הכידון שמטעמי נוחות בחניה מתאפשרת גם בשמאל וגם בימין ומבוצעת אלקטרונית על ידי מנוע חשמלי.
לוחות המחוונים
כן, יש שניים והם פשוט יצירת מופת. הצג הראשון הנו צג LCD הממוקם מעל הכידון, בו ניתן לראות מד מהירות, מד סל"ד וטמפרטורת נוזל הקרור. הצג השני ממוקם מעל המיכל והוא מסוג tft – דרך צג זה ניתן להגדיר את סגנון הרכיבה מבין שלושה מצבים (ספורט, עירוני ותיור) אותם ניתן להגדיר באופן אישי; מד מרחק; מידע תצרוכת דלק ופונקציות נוספות.
התחכום בלוח זה רב עד כי ישנה זה הממזר את עצמת התאורה בהתיחסו ליום ולילה באופן אוטומטי על פי חיישן תאורה.על מנת להגן על מערך נורות הלד מפני נפילות מתח – גבוהות או נמוכות – הן נשלטות על ידי מחשב אשר מכבה אותן בעת הצורך.
עד רגע כתיבת שורות אלו נמניתי עם המתלהבים, אך לאור היכרותי עם התחום של הלוחות הללו, אני תוהה מה יקרה כאן, בפלסטינה החמה, לאחר שהכלי יהיה חשוף לחום הרב והלוחות יתבשלו. סתם מהרהורי ליבי.
מערכת בילום ממוחשבת ABS
מערכת ה-ABS תוכננה על ידי דוקאטי בשיתוף עם חברת "בוש". המערכת הינה קטנה במידותיה, אך גדולה ומהירה בתגובותיה – פחות מ-10 אלפים בשניה, ואם זה לא אומר לכם כלום אציין שזה בערך פי שניים מתגובת המערכת במכונית!
ישנם שני חישני גלגל על פי עקרון הקרוי "הול אפקט", והם מזהים את מהירותו של כל גלגל וגלגל ובהתאם למחשב שבודק בכל שניה את המהיריות מתבצע מוד נעילה בחרום. המחשב מסנן תנועה בסיבוב, עליה וירידת בולם ובעת עליה על מיכשול או מהמורה בכביש, אך כאשר יזהה מצב של נעילה (סף תאוטה), הוא ישחרר מיד את נוזל הבלם של אותו גלגל שננעל. פעולה זו תגרום להשוואת מהירות הגלגלים וכך האופנוע יוצא ממצב החרום. המערכת מתוכננת ל-3 מצבי כביש – רטוב, יבש, או שמנוני.המערכת פועלת מ-5 קמ"ש ומעלה –לעתים, כאן נקודה לחשיבה, המהירות הנמוכה חשובה לנו כך שהייתי מצפה לפעולה בכל מהירות. אגב, בדגמי רכב שונים בעבר גם היתה מערכת שפעלה מקמ"ש מסוים – דבר שהשתנה עם חלוף השנים. לפיכך אני מאמין (ותבדקו אותי) שבדור הבא יהיה שינוי בזו המערכת.
בנסיעת מבחן ובבלימת חירום המערכת מדהימה בפעולתה וקיימת שמירה על כיוון התנועה עד לעצירה מוחלטת. באופנוע ב.מ.וו שהיה לי מדור 2003, עם מנוע 1,200 סמ"ק, המערכת היתה אגרסיבית ביותר והורגשו כל פעולות המשאבה במהלך בלימה בחרום. גם כאן דוקאטי הגדילו לעשות.
Ride by wire – רכיבה באמצעות חוט?
נשמע קצת מפחיד, בקצרה אנסה להסביר. באופנועים של הדור הנוכחי יש לנו מצערת שאותה אנו כה אוהבים ולסחוט עד הסוף. למצערת יש כבלים השולטים בקרבורטורים של פעם, או בסעפת-פרפרים במערכות של היום. בדיאבל בפרוש אין כבלים, אלא פוטנציומטר שמעביר את דרישתנו לתאוצה אל המחשב.
מידע זה שלא באמצעות כבל, יגרום לפעולת מחשב מהירה שתשפיע מיידית על דרישה לכוח = דלק = מהירות = דוקאטי דיאבל!
מצבי הרכיבה כמו למשל ספורט רגיל או סתם טיול, הנם מבוקרי מחשב ובעצם מנוהלים על ידי אותה מערכת ששולטת על המצערת.
בנסיעת המבחן זה נראה שכאילו רק חשבתי להזיז מצערת והפקודה בין האונה האחורית של המוח שלי ישר עברה לכלי שביצע ללא שהות את התנועה קדימה.
מחשב ניהול המנוע
ראשית המחשב שונה מכל מחשבי האופנועים – במבנה, בחשיבה וביכולת המהירה לתגובה. במערכת 2 חישני חמצן ממיר קטליטי, 2 חישני לחץ סעפת – מקנים מידע מדויק למחשב אודות כל צילינדר וצילינדר- להבדיל מחישן אחד בשאר האופנועים. בכלים רגילים קים חישן עם מנוע צעדים לניהול האופנוע בסרק. כאן זה לא קיים והמערכת נשלטת מלא בסרק ונשענת על חישנים אחרים.
בכל הקשור לתקשורת האלקטרונית קימת אינטרקציה מושלמת בין החישנים למחשב. כל המידע מנוהל על ידי קוי תשדורת CAN מהירים ומחויבים במיוחד כאשר יש לנו אוסף כזה של מחשבים.
לסיכום
עניין מפחיד אולי? הרבה מחשבים? מי יטפל בתקלות? אני מקווה שהיבואן, ליגל, מבין את גודל המפלץ ויודע שההיערכות חייבת להיות בהתאם. ראייה לכך שהיבואן והיצרן עשו שיעורי בית אנו רואים בדמות שלוש שנים אחריות על הדיאבל.
דוקאטי יצרו לדעתי רף גבוה ובדרך שאני מבין וקורא את המפה, רק בעוד שנה שאר יצרניות האופנועים יאמצו חלק מהטכנולוגיה. אולי ילמדו ממחלות ילדות, אך אף אחת מהחברות לא תוכל לקחת את נס הדגל שהורם כאן והונף גבוה בצבע אדום דוקאטי.
כל הכבוד על ההסברים והרעיון. באמת אופנוע מדהים. לא רק יפה אלא גם פורץ דרך
אין כמו דוקאטי
הסברים מעניינים. כתבה טובה.
רונן
איך שהוא הצלחתי להבין מעט וזה דווקא נתן לי הרבה. אז כל הכבוד. אחלה כתבה.
בבקשה תסבירו מידי פעם גם בשפת העם שגם אני אוכל להבין מעט יותר . זה יתן לי ולרבים המון.
תודה
צח.R750
מדהים, ברכות על המדור
כל הכבוד איל וצוות דוגרי
חייבים מבחן דיאבל נגד VMAX זה צריך להיות גדול. לפחות זה מה שטל היה עושה
אייל יקירי אלקטרוניקה אירופאית = הרבה פרנסה
בין הBMW 2003 שלך לאופנועים של היום היו הרבה שידרוגים אלקטרוניים. רוב מה שהוצג-כבר קיים באופנועים אחרים, למרות שכאן דחסו את הכל וגם הוסיפו כמה פיצ'רים, לא מדובר בקפיצה, והם ממש לא השאירו את שאר היצרנים מאחור.
כך שאני ממש לא "מתרגש" מהחידושים שהאיטלקים "המציאו".
וכמו שכתב רמי קאווסאקי…בסוף זה יעלה למישהו הרבה כסף…..(והכוונה לתיקונים)
רותם
אני לא מבין כלום בתחום שלך וזה מדהים – התרשמתי, כבוד גדול להיות פה.
מר נוימן יקר כל הכבוד כתבה מענינת
כנראה שהרבה זמן לא ביקרת באולמות התצוגה.
התנעה חכמה? יש את זה במגאן.
שינוי תאורת לוח בהתאם לעוצמה? סיטרואן C4.
ABS? וואו. אפילו בקונגו מלפני עשר שנים זה קיים.
ממש רכבי פאר אחד אחד.
נראה כמה פעמים הכלי הזה יבקר במוסך,אטלקי=יפה אבל גרוטאה