fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
אלבר טריומף מתחת ל-menu – אמצע 3
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
מוטוטאץ דקר
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
תמוז
עופר אבניר קוביה שמאל
אלבר טריומף קוביה עליון
סטפן
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
voge מוטו24 באנר
HJC
אודי דגן 140 על 70

טוב שם טוב

טוב שם טוב

אופיר דואק

צילום: יצרן

במשך השנים הפך הדאקאר לא רק לאגדה בקרב חובבי הספורט המוטורי אלא למותג שמגלגל הרבה כסף. ישנם עוד מרוצי ראלי מפרכים ורבי מסורת. ראלי הפרעונים הוא דוגמא אחת אך הוא קצר משמעותית מהדאקאר. בתחילת שנות ה-90' נעשה ניסיון ליצור אלטרנטיבה בדמות החייאת ראלי פקין פאריז אך הוא לא התקיים באופן רציף. במשך שלושה עשורים נשאר ראלי הדאקאר, בין אם יצא מפריז או מגרנדה, לראלי המפרך מכולם והפך לאגדה. הדאקאר מגלם עבור חובבי הספורט המוטורי והאדם האירופאי את הכמיהה לכיבוש המרחבים, להרפתקאה, לאתגר מול הטבע אך ברבות השנים הפך להיות לתעשייה שלמה.

מה שהחל כגחמה הרפתקנית פנטזיונרית של מספר אנשים גרר אחריו את יצרניות הרכב והאופנועים להשקיע כסף רב בבניית כלים ושליחת צוותים כדי לנצח את הדאקאר. האמרה הידועה אומרת שהצלחה במרוצים מביאה להצלחה באולמות המכירות ובמקרה של ראלי מפרך כמו הדאקאר יכלו לטעון היצרניות שהעובדה שכלי הרכב שלהם שרדו את המסע המפרך לסנגל מעידה על איכויותיו ואמינותו. אז מה עם כל קשר בין הרכב שהשתתף בתחרות לזה שבאולם התצוגה מקרי בהחלט. גם 30 שנה אחרי המסר הוא אותו מסר ודי להציץ בסיסמת הפרסום המלווה את הפולקסווגן אמארוק שנותן את חסותו לדאקאר הנוכחי: Tested by Dakar.
החיבור בין הילת הדאקאר לכלים סדרתיים הוכיח את עצמו בסופו של דבר במיוחד בקרב האופנועים שם הקשר בין הכלים מתחרים לכלים הסדרתיים הוא גדול יותר. רפליקות דאקאר כמו הימאהה סופר טנרה, הונדה אפריקה טווין וקאג'יבה אלפנט זכו להצלחה גדולה בסוף שנות ה-80' ועד היום נחשבים למותגים חזקים גם זמן רב אחרי שירדו מפסי היצור. ההילה ההרפתקנית שמלווה את הב.מ.וו R1200GS, שהוא במקרה האופנוע הנמכר ביותר באירופה, החלה אצל אבותיו בדאקאר. החשיפה התקשורתית העצומה שלה זוכה הדאקאר, שרק הלכה והתגברה בעידן האינטרנט, הפכה את הדאקאר למותג ששווה הרבה כסף ליצרניות ולמפרסמים גם בשנים בהן משברים כלכלים הביאו למינימום נוכחות רשמית.

בשנים האחרונות נסדקה תדמיתו של הדאקאר מסיבה אחת פשוטה: הדאקאר כבר לא מגיע לדאקאר. הכל החל כשהדאקאר של שנת 2008 בוטל עקב איומי פיגועים. המארגנים הצרפתיים העדיפו לא לקחת סיכונים וביטלו את המרוץ יומיים לפני הזנקתו כשכל המתמודדים עורכים הכנות אחרונות לזינוק. מעריצי הדאקאר היו מאוכזבים וגם המתחרים שהשקיעו מיליוני דולרים על מנת לקחת חלק באירוע.
לקראת 2009 היו מארגני הדאקאר בהתלבטות של להיות או לחדול. ההתרעות נשארו וביטול הדאקאר בפעם השניה עלול להביא את הקץ על האתגר המפואר. מה עושים? כמו כל צרפתי טוב לא נכנעים אלא בורחים. הדאקאר הועבר לדרום אמריקה, לערבות ארגנטינה וצ'ילה, השם נשאר אותו שם והמותג שרד. הצעד גרר לא מעט תגובות נגד כמו יוטה קליינשמידט, מנצחת הדאקאר של 2001, שהודיעה שלא תשוב להתחרות בעקבות כך. כפי שאתם יודעים זה לא ממש שינה משהו.
הדאקאר ממשיך להתקיים מידי שנה בדרום אמריקה וכדי להישאר נאמנים למקור המארגנים דאגו לתוואי דרך מדברי ועשיר בדיונות. למען האמת צריך לציין שדווקא הדאקאר הדרום אמריקאי קשה יותר מבחינת תנאי הדרך ומגז האוויר עם הפרשי גובה גדולים ומזג אוויר לא יציב כי שנוכחנו לראות גם בדאקאר הנוכחי.

לא יודע מה אתכם, אבל משהו בדאקאר אבד עם המעבר לאפריקה. כן, עדין יש אתגר עצום ועדין המרוץ מרתק ומלא דרמות אבל  לעשות דאקאר בדרום אמריקה זה כמו לערוך את הקרנבל של ריו בפראג. זה יכול להיות נחמד, אבל זה לא זה.
מה שבאמת מפריע והופך למגוחך הוא השימוש בסמל הדאקאר, אותו איש משבט הטוארג שעטוי בגאלביה. למרות שהטוארג הוא שבט נוודים לדרום אמריקה הם עדין לא הגיעו וספק שגם בעידן של אינטרנט לוויני מישהו מהם שמע על מדבר אטאקמה. אבל כאמור הדאקאר הפך מהרפתקאה לעסק וכיאה לחוקי השיווק הציניים של ימנו, לא מוותרים על מותג מצליח וסמל מזוהה ומנצח. מקסימום מעתיקים אותו למקום אחר.

כמו שזה נראה עכשיו, לאור חוסר היציבות במדינות צפון אפריקה לא נראה שהדאקאר יחזור לסהרה בשנים הקרובות אם בכלל. תקראו לי קטנוני אבל אם הדאקאר עבר באופן קבוע לדרום אמריקה אז יתכבדו מארגניו וישנו את שמו. לא חסר שמות אקזוטיים בדרום אמריקה שיעבירו את המסר ההרפתקני ואני בטוח שגם יצליחו לעצב דמות ייצוגית המתאימה למיקום הגיאוגרפי. אולי דמות של כורה פחם יכולה להתאים. תרשו לי לנחש שזה לא יקרה. מותג מנצח לא מחליפים רק עושים לו רילוקיישן וכידוע בעולם הרכב זה מקובל.
זה לא אומר שהפכתי אנטי דאקאר. ממש לא. אני עדין מתפעל מהאומץ של המתחרים, מכושר העמידה ומהנופים המדהימים. אבל בתור מי שגדל על התמונות ביורוספורט של המתחרים דוהרים על חוף הים בסנגל אני עדין מקווה שמתישהו הדאקאר יחזור למקומו הטבעי. באפריקה.

הכתבה פורסמה לראשונה בתאריך 15/1/2012

 

גלריה

17 תגובות ל טוב שם טוב

  1. כחובב המרוץ, ללא ספק שינוי השם מתבקש, כולי תקווה שמלחמת העולמות תפסק ונשוב למסלול המקורי. ראוי לציין כי המרוץ לא פחות מעניין.

  2. מירוץ פקין פריז היה הבסיס לתוכנית הבישול המעולה שלי על מטבחים לאורך דרך המשי.

  3. כביש ערד סדום. מספיק לנו לפלומבה (חותמת) שאצלנו הוא יהיה מלך מקומי.

  4. נשמע מצויין. רק שללובשות החוטיני המינימלי והטופלס- הברזילאיות…יהיה קצת קר. כי זה תמיד בפברואר. נתראה במונדיאל הקרוב.

  5. אנחנו כבר לא זוכרים שהם נטלו את הבכורה ברוב הדאקארים בעשור האחרון, הרבה לפני הקיי.טי.אם. והצטרפות הקטומים גרמה לסופר פייט. ואלו לא היו אופנועי שטח…אלא משאיות שטח של 300 ק"ג.

  6. בגלל המעבר לדרום אמריקה, אני מציעה את השם: dont cry for me argentina… ואהיה אחראית על ייצור קו נעלי עקב עם הלוגו החדש.

  7. הוא מאוד עצמתי. ובשנייה שרואים אותו יודעים כי מדובר במירוץ אימתני ועל-אנושי. תודה דורון. בוקר טוב.

  8. אופיר שבוע טוב. אהבתי את הסקירה המקיפה. לפני הדאקאר מי בכלל הכיר את המיצובישי פג'ארו? ולכן הוא גם התפתח ושופר במשך השנים, כשבכל שנה נותנים לאלמנטים נוספים בו- להתנסות בדאקאר וכך משפרים את הייצור הסדרתי. איני בטוח שמי שקנה פג'ארו בארץב350000 ש"ח כדי לחנות אותו ליד בית-הקפה בשישי בבוקר- יודע שאבות אבותיו עברו ייסורי גהנום כדי להגיע למבנה הרכב שלהם. ולראייה- המכלולים של רז והלל הם גם של מיצובישי- פרט למנוע הב.מ.וו. תודה על הסקירה- שבוע טוב.

  9. תודה אופיר על ההסבר מאיר העיניים: מיכל הדלק של הGS גדול יותר מחצי אופנוע. יכפיל וישלש את משקלו. חידה!! איך מכפילים את מכיר הלאדה?? ממלאים את מיכל הדלק.

  10. כאן בוקר טוב מהבוקר- למרות שכבר אחה"צ הגיב:

    סליחה על הטעות בתגובתי מס' 7- אתה לא דורון- אתה אופיר. ולא אופיר רגיל- תודה על הסיקור…מהלילה תוכל לישון קצת יותר ולצפות ביונית לוי (זבעה שוב לג'ינג') במקום ביורוספורט. לתגובה מס' 1- מסכים עמך ב100 %.

  11. מצחיק שאותו טוארג הוא הסיבה העיקרית שהיום אי אפשר לעשות שם באמת מרוצים, היום הם סתם שלוחה של אלקעידה.

  12. למעשה רק אחרי הפרישה של ימהה הם גנבו שני נצחונות עד שKTM קנו את הדקר.

  13. כלי אירופאי לרעיית כבשים עם ביצועים של טויוטה יפנית.

  14. אני אוהב את המירוץ הזה. אל אף שינוי התוואי, השינוי במובילים (מובילה) ונפח הכלים. רעל טהור של חצות : רק שיגמרו כבר עם תחרויות קליעת החיצים המרדימות האלו. לא שקפיצות סקי יותר מעוררות.

  15. אני מכדרר מינואר לינואר. אפריקה/דרום אמריקה. מה שבא ברוך הבא

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין