fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
קאברג שחורי 205 על 35
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2 – פניגלה v2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון adx400
דוקאטי קוביה עליון גבוה – דזרט
קריסטלינו קובית צד xi
מוטוטאץ דקר
אלבר טריומף קוביה עליון
מידלנד שחורי 140 על 70
קוב 140 על 70
תמוז
v12 באנר צידי
עופר אבניר קוביה שמאל
אישימוטו באנר קוביה שמאל
voge מוטו24 באנר
דוקאטי קוביה שמאל פניגלה v2
HJC
סטפן
אודי דגן 140 על 70
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
שרקו

מבחן דרכים: ימאהה טימקס 560 בהשקה עולמית

מבחן דרכים: ימאהה טימקס 560 בהשקה עולמית

כתב: אריק רוזנבלום, ספרד | צילום: יצרן

שורה תחתונה: הטוב ביותר הפך לטוב עוד יותר.

לפני 24 שנים בדיוק, במאי 2001, פורסם במגזין מוטו מבחן ראשון בישראל לימאהה TMAX ובכותרת השאלה – האם הטימקס הוא קטנוע או אופנוע? ההבדל בין קטנוע לאופנוע מוגדר לרוב בכך שרגלי הרוכב מונחות על פני משטח ולא חובקות את הכלי כמו באופנוע, והמהדרין גם יציינו "שברכיו יכולות לנשק אחת בשנייה"… אבל האם זה הדבר המכריע?

המילה "קטנוע" נוצרה באמצע שנות ה־50, כתחליף ל"סקוטר" הנוכרי או "אופנוע קטן" הפשטני בהם השתמשו. היו ניסיונות שונים לחדש עם "אופנועון" או "אופנועית" יצירתיים יותר, אבל השם הרשמי שנקבע היה "קט־נע", שבהמשך השתנה לצורה המוכרת לנו היום, וסימל את מידותיו הקטנות של כלי הרכב. באותן שנים, אף אחד לא דמיין שאי שם בתחילת המילניום יהיה כלי דוגמת הטימקס שיפול תחת ההגדרה הזו.

אז מה הוא הפרמטר החשוב שמבדיל בין קטנוע לאופנוע, האם היותו אוטומטי? בשנות ה־50, כשהמציאו את ההגדרה לקטנועים, לא הייתה לאף אחד מהם תיבת הילוכים אוטומטית, שהיום כבר מוצעת גם על אופנועים. אז, האם זו נשיקת הברכיים? דבר לא נכתב באותה תקופה על המבנה של הקטנוע, בטח שלא בעניין הנחת הרגליים ומה ממלא את החלל ביניהן – וביננו, בקטנועים הגדולים בני ימינו יש שדרה מרכזית די רחבה ושניתן להצמיד אליה את הרגליים. והמידות הקטנות מהן נגזר השם? כבר לא מאפיינות את רוב הקטנועים שנפחם צפונית ל־125 סמ"ק. בסוף אותו מבחן בכורה לדור הראשון של הטימקס לא הייתה תשובה חד משמעית. הפעם, המבחן לדור התשיעי, יסתיים עם תשובה ברורה, בערך.

בתחילת המאה הנוכחית ימאהה השיקה את הטימקס, כלי מהפכני שקרא תיגר על ההגדרות. חזק, מהיר, ספורטיבי, חדשני ויקר יותר מכל קטנוע שבא לפניו. למעשה, הטימקס המציא את הקטגוריה שלו. בעוד כולם סביבו היו כורסאות ממונעות, הוא היה אפילו יותר ספורטיבי מאופנועים בנפח מקביל בזמנו, זה הגיע כמובן על חשבון חלק מהנוחות הקטנוענית, אבל הוא הפך מהרגע הראשון לדגם פופולרי ומבוקש. יצרניות שביקשו להתחרות מולו לרוב נכשלו ועברו כמעט 20 שנה עד שהחלו להופיע דגמים מעטים שהצליחו לקחת חלק מנתח המכירות שלו – שעומד על מעל ל־400,000 יחידות בכל העולם.

מה שהפך את הטימקס לקטנוע הכי אופנוע היה שילוב מדויק בין נוחות ומבנה קטנועי לבין ביצועים מרשימים, שנבעו מדברים שלפני כן לא היו לאף קטנוע: מנוע טווין בנפח גדול שמותקן בשלדת יהלום חזקה, וריאטור צמוד-מנוע, זרוע אחורית עצמאית, גלגלים בקוטר גדול ומזלג קדמי עם שני משולשים. במהלך השנים העיצוב השתנה והתפתח, הגלגלים גדלו ל־15 אינץ', הותקנו מקדימה דיסק נוסף וקליפרים מונובלוק רדיאליים, כמו גם מזלג הפוך, השלדה הוחלפה לשלדת אלומיניום קלה וחזקה, שיטת ההינע הסופי הוחלפה לרצועת הינע, המנוע צמח בנפחו ל־530 סמ"ק ואז ל־560 סמ"ק, ומערכות אלקטרוניות רבות נוספו – ביניהן בקרת אחיזה, ABS, מצבי מנוע, צג TFT עם קישוריות בלוטוס ועוד.

הדור התשיעי לא ממציא מחדש את הטימקס אלא משפר את הקיים. העיצוב החדש נאמן יותר למקורות, עם מראה ספורטיבי וקומפקטי יותר, הרמוני, שנראה טוב מכל זווית. החבילה האלקטרונית מקבלת מצבי רכיבה מעודכנים, איתות חירום בבלימה חזקה, מערכת קורנרינג ABS חדשה וצג TFT בגודל 7 אינץ' עם בלוטוס ואפליקציה ייעודית. המנוע מתעדכן קלות – לעמידה בתקן אירו5+ – עם שינויים במצמד, לועות היניקה ומערכת הפליטה. הגרסה אותה אנחנו בוחנים היא ה־Tech MAX הבכירה, שמצוידת גם בבולם אחורי מתכוונן, בקרת שיוט, מגן רוח מתכוונן חשמלית, חימום מושב וידיות, מתגים מוארים וחיישני לחץ אוויר.

בכל הנוגע לביצועים, אין ספק שהטימקס הוא אופנוע. מנוע הטווין המקבילי בנפח 562 סמ"ק שומר על ההספק המקסימלי המותר לרישיון A1 ומספק מומנט נדיב של 5.6 קג"מ, יחד עם הווריאטור המצוין הוא מהיר ועוצמתי יותר מאופנועים באותה קטגוריית נפח, הוא מגיב מהמילימטר הראשון במצערת בדיוק ובצורה חלקה, צפוי וליניארי ולצד זאת מרגש. השינויים הקלים שימאהה ביצעה הפכו מנוע מצוין לכמעט מושלם, בעיקר בזכות מצבי הרכיבה המעודכנים, שמספקים הבדל מורגש בתגובת המצערת. מהמצערת ועד לגלגל האחורי הכל עובד בהרמוניה מדהימה, נעים לשימוש, אבל גם מרגיש חי ועם סאונד נהדר, הוא מפתה להרבות בסיבובי המצערת.

תוואי הרכיבה בהשקה כלל, כצפוי, שילוב בין תנועה עירונית לכבישים הרריים מפותלים, ורובו היה מחוץ לעיר. מצב הרכיבה S הוא הספורטיבי מבין השניים ושימש אותנו כמעט לכל אורך הרכיבה, הוא חד ומדויק, אבל לא רגיז, ומחוץ לעיר הוא דוחק בך להעלות קצב. במצב רכיבה T השתמשנו באזורים העירוניים המעט יותר עמוסים וההבדל ממש מורגש. כל הביצועים והכוח זמינים בדיוק כמו במצב S, אבל תגובת המצערת פחות דרמטית ומשרה יותר נינוחות, לצד תחושת שליטה וחיבור מצוין לכלי.

ממדי הכלי המכובדים לא השתנו, ועדיין צריך להניף את הרגל גבוה כדי לטפס על הטימקס בלי להשאיר מריחות נעליים על המושב, וכדי להעביר את הרגל מעל השדרה המרכזית צריך להיות גמיש ברמת אומן קרקס. מי שמתחת לגובה ממוצע יאלץ להסתפק ברגל אחת או שתיים על קצות אצבעות בעת עצירה. הישיבה גבוה ויותר 'מעל' מאשר 'בתוך' הכלי ותנוחת הרכיבה מרגישה זהה לדגם היוצא – עליו רכבנו בארץ כמה ימים לפני ההשקה – וגם המושב מרגיש זהה, בעיקר בנוקשות. על המדרכים יש שפע של מקום לבחור איפה להניח את הרגליים, החל משליחה קדימה ועד כיפוף עמוק של שליח; בין לבין יש גישה טובה לחביקה של מרכז הכלי עם הברכיים (בלי שיגעו אחת בשנייה…), וגם על המושב אפשר לנוע קדימה ואחורה כדי למצוא את התנוחה הנוחה ביותר, אם כי בסופו של דבר – לא מדובר במושב רחב ומפנק של קטנוע מנהלים ממוצע. הכידון רחב ונמוך יחסית, אבל לא מצריך הטייה קדימה ושומר על תנוחה נוחה לאורך זמן.

את היכולות המצוינות של המנוע מגבה חבילה קרובה למושלמת של שלדה, מתלים ובלמים. מערכת הקורנרינג ABS החדשה והשינויים במערכת הבלימה משפיעים על הביטחון במיצוי היכולות של הטימקס. בקצה של מנופי הבלם יש שפע של עוצמה ותקשורת שהיינו שמחים לקבל בכל אופנוע, וגם סחיטה קלה מספיקה כדי להשיל קמ"שים בקצב, כשנשארת עוד הרבה יכולת בלימה כדי להגיע לעצירה כמעט מיידית. כמובן שלאחיזה הפנומנלית של צמיגי הברידג'סטון Battlax SC2 יש תרומה משמעותית לכל זה. הטימקס מאפשר לשמור על קצב גבוה בכביש מפותל, לבלום מאוחר, להפיל אותו עמוק אל הפנייה ולהאיץ ממנה החוצה מהר אל עבר הפנייה הבאה בסדרה והבאה אחריה, זה לא מצריך מהרוכב הרבה טכניקה ושליטה, ונעשה בקלות ועם תחושה עמוקה של ביטחון, הוא משתף פעולה ולא מרגיש קרוב לקצה גם כשמתקרבים לזוויות הטייה משמעותיות ואת כל זה הוא אפילו מאפשר לעשות ברכיבה בתוך שיירה, כשהרוכב מרגיש בשליטה בכל מצב, עם יכולת לטעות ולתקן בעדינות קווים בתוך הפנייה או לבלום עוד טיפה, בלי שהטימקס יזדקף ויצא מהקו. הטימקס ספורטיבי ברמה מכעיסה, כי אחרי שרוכבים עליו בכביש כזה – קשה שלא ליהנות ממנו ובלתי אפשרי להישאר אופנוען ציני שרק רוצה לקרוא לו קטנוע. הוא ממש לא "קט", ויש לו יכולות שעולות על אלו של כלים באותו נפח שמוגדרים "ספורטיביים" – אם כי, מדובר בכלים תקציביים שעולים מחצית ממחירו.

ולצד כל זה, יש לטימקס פרצוף נוסף. בוחרים יעד במערכת הניווט המקורית (של גרמין, כרגע עוד לא זמינה בישראל) במסך הגדול והעשיר במידע, עולים על כביש מהיר, מפעילים בקרת שיוט, מעלים את מגן הרוח החשמלי למצב הגבוה וזה כלי תיור נעים ונוח. מיגון הרוח אמנם נהדר, אך התפעול לא קל ומצריך חיטוטי תפריט בלוח המחוונים בעזרת כפתורי הניווט שעל הכידון. במהלך ההשקה הצלחנו לתפוס לכמה דקות את המהנדס האחראי על האלקטרוניקה ולדבר איתו על הנושא, כשראינו שיש כאן אוזן קשבת ניצלו את ההזדמנות וגם ביקשנו שקע טעינה USB-C בדגם הבא במקום USB רגיל. הוא הגיב יפה לחוצפה הישראלית, חייך ואמר ששני הנושאים יטופלו. אז אם בדור העשירי הדברים האלו יפתרו – אין צורך להודות לנו.

הגבולות של הטימקס בתור כלי תיור נוח מתגלים במהלך רכיבה ארוכה. לקראת סוף יום הרכיבה התבלבלנו בדרך והרווחנו רכיבה בקטע כביש נוסף, צפוף, מפותל ומהנה בטירוף, ולמרות שהפנים מרוחות החיוך שידרו שאנחנו נהנים, הישבן לא היה שותף לחווית הטעות הטובה וממש רצה לסיים את הרכיבה. אולי בעצם היינו צריכים לבקש גם עוד כמה מ"מ של ריפוד לדגם הבא…

שדרוג נוסף שימאהה הציגה בדור החדש לא נמצא על הקטנוע, לפחות לא כסטנדרט, והוא בקטלוג האביזרים המקוריים שהתרחב וכולל כ־50 פריטים, מהם ימאהה הרכיבה 6 חבילות אבזור שונות המקלות על הרוכש בבחירת אביזרים – כולל אחת שכנראה תהיה מבוקשת בישראל, עם מראות שמותקנות על הכידון, כיסויים לתושבות המראות המקוריות וכיסויים להגנה על המעטפת. על איכות הגימור והחומרים אין צורך להתעכב – היא בדיוק כמו שהייתם מצפים למצוא על כלי ברמתו ומחירו – שעומד על 88,985 ₪ ו־97,985 ₪ ל־Tech MAX. ל־TMAX הבסיסי יש שתי אופציות צבע – שחור או ירוק זית, עם גימור מט – ולגרסת ה־Tech MAX שתיים אחרות – בורדו/חום כהה בגימור מט או אפור מבריק. עוד אופציות צבע תמיד מבורכות, אבל כאן המצב כמעט מונוכרומטי והן ממש נדרשות.

החבילה הכוללת קרובה מאוד למושלמת, ואי אפשר שלא לחשוב איך תרגיש גרסה חזקה יותר של הטימקס עם עוד 20 כ"ס, אנחנו לא בטוחים שיש צורך בפיתוח פלטפורמה נוספת, זו בקלות יכולה להכיל תוספת נכבדת של כוח. שיהיה ברור, זה לא שהוא צריך עוד כוח, זה שאנחנו רוצים עוד. לרוב רוכבי הטימקס בעולם אין צורך בעוד פוני ובטח שלא ביותר מסוס שלם – שסתם יוציא אותו מקטגוריית הרישוי שלו – הטימקס מספיק מהיר ומספיק חזק – בשבילנו ובשביל קהל היעד שלו, עורכי הדין המעונבים, לקוחותיהם וכל היתר.

"טימקס, זה קטנוע או אופנוע?", אנחנו חוזרים לשאלה בת 24 שנה ושמחים לבשר לכם שהפעם תהיה הכרעה. כדי לעזור לכם לקבל אותה, דמיינו שימאהה מוסיפה לטימקס, כמו שהוא, משהו שמזכיר מיכל דלק שאפשר לחבק ובמקום מדרכים שמה רגליות, הרי שזה יהיה אופנוע לכל דבר ועניין. זה כנראה לא יהפוך אותו לטוב יותר בשום צורה, אולי אפילו יהרוס – אבל היי, הוא יהיה אופנוע. האם צריך לגרוע מהחבילה הנהדרת הקיימת בשביל לזכות בתואר "אופנוע" הנחשק? אם עניתם 'כן' – דעו שקראתם לטימקס קטנוע ובו זמנית הודתם שהוא יותר טוב מאופנוע. אבל הטימקס הוא לא קטנוע – הוא ממש לא קטן וזאת ההגדרה במהותה. ועד שימציאו מונח שיתאר אותו טוב יותר: הטימקס הוא אופנוע, חתיכת אופנוע! פשוט מסוג אחר…

שאלה שהגיע הזמן לענות עליה…

תעודת זהות

 

2025 Yamaha TMAX 560 Tech MAX

 

מחיר: 97,985 ₪ (Tech MAX)

 

דרגת רישיון: A1

 

נתונים טכניים

 

מנוע: טווין מקבילי, מקורר נוזל, עם גל-זיזים עליון כפול ו־4 שסתומים

 

נפח: 562 סמ"ק

 

הספק: 47 כ"ס ב־7,000 סל"ד

 

מומנט: 5.6 קג"מ ב־5,250 סל"ד

 

מתלים: מזלג הפוך בקוטר 41 מ"מ ומהלך גלגל של 120 מ"מ, בולם אחורי אנכי עם כיוונון עומס קפיץ ומהלך גלגל של 117 מ"מ

 

בלמים: זוג דיסקים בקוטר 267 מ"מ מקדימה, דיסק בקוטר 282 מ"מ מאחור, מערכת קורנרינג ABS הניתנת לכיבוי

 

מידות צמיגים: ק' 120/70-15, א' 160/60-15

 

מידות כלליות: אורך 2,195 מ"מ, רוחב 780 מ"מ, גובה 1,415-1,525 מ"מ

 

גובה מושב: 800 מ"מ

 

מרווח גחון: 135 מ"מ

 

בסיס גלגלים: 1,575 מ"מ

 

משקל רטוב: 221 ק"ג

 

נפח מיכל דלק: 15 ליטר

 

מדידות

 

 

3 תגובות ל מבחן דרכים: ימאהה טימקס 560 בהשקה עולמית

  1. היה תמיד ויהיה תמיד השולט של הקטנועים, סליחה האופנועים עכשיו, המחיר יקר, חבל שיש כאלו שמשיגים אותו בלי לשלם.

  2. הכותב כנראה לא מבין…. קטנוע לא אופנוע ואל תנסה להפוך אותו לכזה, שיהיה המלך של הקטנועים אין בעיה, עדיין קטגוריה אחרת משל אופנועים, כמו שתגיד שקיה פיקנטו זה מכונית פורמולה 1 כי שניהם רכבים, לשניהם יש 4 גלגלים ושניהם יכולים להיות ידניים, חפירה מיותרת והשוואה מיותרת, סהכ קטנוע מצויין הבעיה כמובן המחיר , פי 2 מקוואסקי נינגה חדש עם אותו כ"ס , הכלי הגניב בארץ לפי מה שאני מכיר אבל בהחלט מצויין

  3. כדאי לציין את עלוית הביטוח (גניב) והטיפולים השערורייתייים בעליל..
    קטנוע מצויין אבל לדעתי ה xadv עדיף עם מרווח טיפולים של 12,000 ק"מ לטיפול ועליות אחזקה נמוכות משמעותית.

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל 300L