fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
קאברג שחורי 205 על 35
cristalino מתחת לתפריט xi
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
לרט
תמוז
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
עופר אבניר קוביה שמאל
מוטוטאץ דקר
לרט
אודי דגן 140 על 70
HJC
סטפן
voge מוטו24 באנר
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון

השקה מקומית: הוסקוורנה נורדן 901 אקספדישן

השקה מקומית: הוסקוורנה נורדן 901 אקספדישן

כתב: עודד גביש | בחנו: מיקי כהן, עודד גביש | צילום: רונן טופלברג

שורה תחתונה: הטוב מכל העולמות, מה שבולמים יכולים לעשות.

בתערוכת מילאנו 2019, בדוכן של מותג הוסקוורנה הגובל בזה של חברת-האם הכתומה, התגודדו אלפי מבקרים סביב אופנוע קונספט אחד שגנב את ההצגה מכל אופנוע אחר ברדיוס של 100 מטר. ה־Norden 901, אדוונצ'ר בעל עיצוב יוצא דופן, ניאו-רטרו הרפתקני, עם שם שוודי ובסיס טכני שכבר הספיק להכות גלים, והוא גם היה – ועודנו – הדגם המולטי-צילינדרי הראשון והיחיד של הוסקוורנה בעידן המודרני, כשהאחרון היה גם הוא פורץ דרך ומכה גלים, ואייקון – נודה 900.

הבאז שסבב את ה'צפוני' (נורדן) 901 של הוסקוורנה לא דעך גם חודשים רבים אחרי החשיפה הראשונה של מה שהוגדר אז כדגם קונספט, העיצוב המיוחד והפלטפורמה המצליחה היוו כרטיס ביקור מספיק בשביל לייצר כמעט שנתיים של ציפייה לדגם הסדרתי, שלא היה רחוק בעיצובו מדגם הקונספט. אך אף אופנוע, לא משנה כמה טוב יהיה, לא יכול לעמוד בציפיות שנבנות בשנתיים של המתנה, ולמרות שהיצרנית הייתה מאוד ברורה בכוונותיה ויעודו של הנורדן, היו רוכבים שהתאכזבו לגלות שהאדוונצ'ר של הוסקוורנה מהווה חוליה מקשרת בין הנוחות של ה־890 אדוונצ'ר S ליכולות השטח של דגם ה־R, כל זה לא הפריע לו להימכר ולזכות ללא מעט אהדה והצלחה. ובכל זאת, בהוסקוורנה הקשיבו לרחשי הלא-רוכשים וכעבור כשנה וחצי הציגו את גרסת ה־Expedition, אותו הנורדן בתוספת מתלים משופרים וכל מה שצריך בשביל תיור ארוך.

אז מה במה מחדש האקספדישן? מערכת המתלים נלקחת ממדף גבוה יותר במחסן של WP, ולגרסה החדשה מותקנים בולמים מדגם XPLOR, לעומת APEX בדגם הבסיס, כשגם קוטר המזלג הקדמי עולה מ־43 ל־48 מ"מ, וגם מהלך הגלגלים צומח ב־20 מ"מ ועומד על 240 מ"מ. הבולמים כמצופה מתכווננים באופן מלא. זה לבד יוצר אופנוע אחר, שכבר קרוב יותר לדגם הקרבי של הצד הכתום במפעל מטיגהופן, אבל לא כאן מסתכמים ההבדלים.

האקספדישן, כפי שמרמז שמו, מכוון למשלחות – או מסעות, לייתר דיוק – ובשביל להשתפר בחלק הזה הוא מצויד במשקף גבוה יותר, ידיות אחיזה ומושב מחוממים, תיקי צד מקוריים + מנשאים, ג'ק אמצע ומיגון גחון מאסיבי יותר השומר גם על המנוע וגם על מיכלי הדלק הנמוכים. בנוסף, האופנוע מגיע כסטנדרט עם קישוריות בלוטוס לחיבור בין המכשיר הסלולרי ללוח המחוונים. כל זה עולה 115,070 ₪, 10,000 ₪ יותר ממחירו של הדגם הרגיל.

לפני מספר שבועות קיבלתי את ההחלטה להחליף אופנוע, וכחלק מחיפוש היורש רכבתי על הנורדן 901, אחרי יומיים בחברתו הוא הצטייר כמועמד המוביל להחלפה. בעת שהחזרתי את אופנוע המבחן, כמו קסם נכנסת שיחת טלפון מאריק שמזמין אותי לרכוב על דגם האקספדישן בהשקה המקומית. כשהגיע זמנה כיוונתי את כידון העתיד להיות מוחלף אל כיוון כפר אדומים, שם פגשתי לראשונה את האקספדישן. הגרפיקה הבוהקת מחמיאה ללא ספק לאופנוע הנאה, הוא גבוה יותר ונראה מזמין מאוד עם שפע האבזור המקורי.

המנוע מוכר, וכבר כתבנו עליו הרבה בהזדמנויות שונות, טווין מקבילי בנפח 889 סמ"ק המייצר הספק של 105 כ"ס ב־8,000 סל"ד ומומנט של 10.2 קג"מ ב־6,500 סל"ד, הוא חזק וגמיש, מושך ממש מתחילתו ומרגיש לעיתים כאילו מדובר בשני מנועים – עד 4,000 סל"ד הוא חלק, צפוי ורגוע, ומעל ל־4,000 סל"ד מתגלה מנוע אחר: מורידים שני הילוכים ומושכים אותו, והוא הופך בשרני וחד, מהיר בתגובה, אבל שומר על פידבק לגבי מה שקורה בקצה השני של המצערת.

מפתה להישאר שם וליהנות מהמנוע שמאיץ כאילו היה מדובר בכלי ספורטיבי יותר עם גלגלי 17 אינץ', אבל הוא לא, הוא אדוונצ'ר עם גלגלי שפיצים שרוצה לחתוך כבר מהאספלט, וכשאנחנו מקשיבים לבקשתו הוא מחזיר טובה בהתנהגות למופת, מוריד את הכח לקרקע בצורה נשלטת וצפויה, ובשילוב עם מצבי ההתערבות השונים של בקרת האחיזה אפשר להגיע למידה מדהימה של דיוק והתאמה בין רצון הרוכב לפעולת האופנוע – החלקות זנב נשלטות, ארוכות ולא מאיימות, טיפוס גבעות, מה שתרצו. מרגיש שתחת ידיים מיומנות הנורדן 901 אקספדישן יוכל לעשות הכל.

אך המתלים הם הבשורה האמיתית כאן, זה לא שהם מאכזבים בנורדן הרגיל, זה פשוט שכאן הם מעולים. אם בנורדן הרגיל הצלחנו לגרום לו לסגור מהלך כשדחקנו אותו לקצה, כאן השתדלנו לאתגר אותו עוד יותר, מכיוון שאת מתלי האקספלור אנחנו כבר מכירים, והם כצפוי לא התרגשו ממאמצינו, כל כך לא התרגשו, שכשהתוואי היה קל יחסית נשארנו לשבת על האופנוע. גם בכביש הם עובדים כמצופה, וכשהקצב עולה והכביש מתפתל, האקספדישן לא חושב על הגירה אלא משתף פעולה, הוא אפילו די קליל בשינוי כיוון בהטייה מצד אחד לצד השני, זאת בזכות מרכז כובד דחוס ונמוך יחסית וכידון רחב.

בשטח, במהירויות גבוהות, האקספדישן שומר על הקו, ממשיך לא להתרגש, עם קשר טוב בין הגלגלים לקרקע ומעניק המון ביטחון. למרות שהמתלים דומים לאלו של בן דודו הכתום, ההבדלים בגיאומטריית השלדה והשיסתום הפנימי של הבולמים, יוצרים חוויה שונה מאוד בין שני הכלים – האחד רוגז, כועס וכותש אבנים, והשני יעבור באותם המקומות, בקצב טוב למדי, אבל לא יקריב את הנוחות בכביש, כלי שמעוניין לצד כל זה להיות אופנוע תיור משובח. והוא גם מצליח.

כאמור, האקספדישן גבוה יותר מהנורדן הרגיל, על הנייר הוא לא שונה מה־R הקטום עם 875 מ"מ מהרצפה, אבל בגלל שהמושב רחב יותר, גם רוכב בגובה ממוצע יתקשה מעט להניח רגל בטוחה על הקרקע, מורגש, אבל זניח לעומת הנוחות הגבוהה על סיפונו של האקספדישן. בסיס הגלגלים מתארך טיפה לכדי 1,529 מ"מ, מרווח הגחון נהנה מהתוספת לאורך של המתלים ועמוד כעת על 270 מ"מ ועם כל התוספות משקלו של ההוסקוורנה נורדן 901 אקספדישן עומד כעת על 214.5 ק"ג לפני מילוי מיכל הדלק בנפח 19 ליטר, המוסיף לזה עוד כ־14 ק"ג.

החבילה האקלטרונית כוללת מצערת רכב-על-חוט אלקטרונית עם 4 מצבי רכיבה, מצב Street, מצב Rain, מצב Offroad ומצב Explorer שמותקן כאן כסטנדרט, יש לו גם קורנרינג ABS עם מצב שטח, בקרת אחיזה עם מספר מצבי התערבות, קוויקשיפטר ובקרת שיוט. מערכת הבלימה זהה לזו של הדגם הרגיל, עם צמד דיסקים בקוטר 320 מ"מ וקליפר רדיאלי עם 4 בוכנות מקדימה, ומאחור דיסק בקוטר 260 מ"מ וקליפר דו-בוכנתי.

בהוסקוורנה עשו שיעורי בית, ואולי אפילו קראו את מבחן ההשקה המקומית של הנורדן 901, כי האקספדישן פותר את בעיית מיגון הרוח עליה התלוננו בעבר. ברכיבה בכביש, המגן החדש גבוה יותר ומסיט את הרוח מעל הקסדה, כששארית הרוח מורגשת בכתפיים, אך לרוכב גבוה יותר במערכת – אנוכי – הציק שהמשקף מתעקל בדיוק בקו הראיה. לצערנו, גם בשטח הוא קצת הפריע, בישיבה ובעמידה, הוא תמיד היה שם, קצת יותר מדי קרוב לפנים, מאיים לנגוח בנו במעבר המכשול הבא. מעבר לכך תנוחת הרכיבה ניטרלית ונוחה, המושב עצמו מרופד ותומך והאקספדישן קל מאוד לרכיבה ולא מעייף, הוא מאוד ידידותי ולמרות יכולות וביצועים גבוהים לא מרגיש מאיים או אגרסיבי. בנוסף, משקלו הלא גבוה נעלם מהקמ"ש הראשון.

האקספדישן שונה מהנורדן 901 הסטנדרטי, הוא מגיע מאובזר מוונטיל ועד מראה, אחד מהאופנועים היחידים שיכול ישירות מאולם התצוגה לרדת למשעולי המדבר או להרי ירושלים. הוא עושה כל מה שרוכבו יבקש וישאיר אותו בתחושה שהוא יכול יותר. הישיבה עליו מזכירה דווקא אופנוע אנדורו, בכך שיושבים יותר 'על האופנוע' מאשר בתוכו, אופנוע אנדורו סופר-נוח הכוונה, כן? הבולמים ארוכי המהלך מכוונים היטב גם לחציית מדרכות או מדרגות. הוא מוכן כמעט להכל ונוסך ביטחון כמעט בכל מצב. האופנוע מרגיש כמו מתאים לכל רוכב ולכל רמת רכיבה. הוא 'מתקן' את טעויות הרוכב ומאפשר בבטחה לבחון את גבולות האספלט והשטח. האלקטרוניקה המעולה משולבת במנוע ממכר, היגוי קל ומדויק ובולמים שסופגים ומשככים.

אתם בטח מסוקרנים לשמוע איזה אופנוע לבסוף החליף את הסוזוקי עתיר הק"מ שלי. אז אספר שבחרתי באדוונצ'ר, עם מנוע טווין מקבילי בנפח 889 סמ"ק, והלוגו של הוסקוורנה. איזה מהם? זה לא באמת משנה, אין כאן אופנוע אחד שעדיף על השני, אלא רק הבדלים בפוטנציאל השימוש, ועם כל אהבתי לרכיבת שטח, בשביל זה יש לי גם אופנוע אנדורו…

לצד הידידותיות שלו, האקספדישן מסוגל בהינף מצערת להפוך לחוליגן קטן, קל, זריז ותזזיתי. ההבדלים בינו לבין אחיו ובני דודיו – כולם חמושים באותו מנוע והרבה מכלולים זהים – פשוט מדהים אותנו: כמה הבדל יכול ליצור בולם או מושב, כידון או רגלית – האקספדישן הוא אופנוע חדש לחלוטין, אז מה אם היו דומים לו לפניו?

תעודת זהות

 

מחיר: 115,070 ₪

 

דרגת רישיון: A

 

נתונים טכניים

 

מנוע: טווין מקבילי, גל-זיזים עילי כפול, 4 שסתומים לצילינדר, מקורר נוזל

 

נפח: 889 סמ"ק

 

הספק: 105 כ"ס ב־8,000 סל"ד

 

מומנט: 10.2 קג"מ ב־6,500 סל"ד

 

מתלים: מזלג WP Xplor הפוך בקוטר 48 מ"מ, מהלך של 240 מ"מ. בולם אחורי WP Xplor עם מהלך של 240 מ"מ. מתכווננים באופן מלא

 

בלמים: שני דיסקים בקוטר 320 מ"מ וקליפר רדיאלי עם 4 בוכנות מקדימה. דיסק בקוטר 260 מ"מ וקליפר עם 2 בוכנות מאחור. מערכת קורנרינג ABS

 

מידות צמיגים: ק' 90/90-21, א' 150/70-18

 

בסיס גלגלים: 1,529 מ"מ

 

מרווח גחון: 240 מ"מ

 

גובה מושב: 875-895 מ"מ

 

משקל רטוב: 228.5 ק"ג

 

נפח מיכל דלק: 19 ליטר

 

מדידות

 

 

תגובה אחת ל השקה מקומית: הוסקוורנה נורדן 901 אקספדישן

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל