fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
קאברג שחורי 205 על 35
אודי דגן מתחת לתפריט
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
לרט
לרט
עופר אבניר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
תמוז
מוטוטאץ דקר
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
voge מוטו24 באנר
HJC
סטפן
אודי דגן 140 על 70

מבחן דרכים: ק.ט.מ 890 אדוונצ'ר R

מבחן דרכים: ק.ט.מ 890 אדוונצ'ר R

כתב: רוני לדו, מדריך רכיבה מתקדמת | בוחנים: מיקי כהן, אריק רוזנבלום, רוני לדו | צלם: אריק רוזנבלום

שורה תחתונה: עוד להיט הרפתקני מהוקצע. כלבויניק המשלב בתוכו אופנוע שטח ביצועיסטי ואופנוע תיור לכביש.

באמצע שנת 2021 קיבלנו את קו ההרפתקנים החדשים והחמים של KTM שקיבלו רענונים, חידושים ושינויים. הנושא הנבחר לשורות אלה הוא ה-890 אדוונצ'ר R, הוא המושחז והשחקן השרירי והחטוב שבחבורה. חטוב זה לא אומר יפה ועל נושא זה הדעות תמיד יהיו חלוקות, אבל תושבות הפנס מזכירות לי גמל שלמה שמחכה לנגיסה מזוגתו. כל השאר? אופנוע שטח על סטרואידים.

ההגדרה לאופנוע שיתאים להרפתקה מאוד רחבה מסתבר, גם אם נשאר רק בתחום הדגמים של KTM, ונמצאת בין מגוון מטורף ודעות שונות של רוכבים. כבר נתקלתי בסוגים רבים של רוכבי אדוונצ'ר, ביניהם רוכב ניו-זילנדי שרכב מעל 100,000 קילומטר על 500 EXC במשך ארבע שנים וגם יוסי מנס ציונה שחמוש ב-1290 סופר אדוונצ'ר S מזווד בכל קטלוג האביזרים – ארגזים, מכלי דלק נוספים ואפילו קומפרסור, אבל אולי עדיף שלא נציין את מספר הק"מ שעשה בשנה. הכל כשר, והרעיון הוא הנאה בהנעה.

בתוך רשימת הדגמים הכמעט מייגעת, הכוללת דגמים רבים למשפחת ה-Adventure של ק.ט.מ עם אבולוציות ורבולוציות כל זמן קצר, באמת קשה לעיתים לדעת מה הכלי המתאים לכל אחד כרוכב. בשורות אלה נדבר על אולר אוסטרי רציני וגדוש כלים. ה-890 אדוונצ'ר R החדש גדול, גבוה ובעל מנעד יכולות מטורף לרוכב שיעז.

רשימת השינויים מקודמו, ה-790 אדוונצ'ר R, ארוכה עד מייגעת, אבל בפועל, ניתן לומר שקיים הבדל מורגש ומשמעותי. ליכולות השטח נתייחס עוד רגע, והן גבוהות עד טירלול בידיים מיומנות, אך בכביש ה-890 הרב שימושי הפך יעיל ונוח יותר, בלי שום לבטים לגבי יכולות. על מיכל הדלק קורצת מדבקה עליה אזהרה לא לעבור מהירות של 170 קמ"ש עם צמיגי שטח, כשעל דגם המבחן מותקנים מצלר קארו 3, אבל בתכלס, האופנוע יציב גם ב-190 קמ"ש להבדיל מקודמו שהיה משקשק את ראשו בבהלה כבר ב-150.

התאמות לאירו5 ולקחים מחוויות השימוש של לקוחות, הניבו תוספת של 90 סמ"ק במנוע הטווין המקבילי ואיתם גדל גם הכוח. תוספת מסה של 20% לגל-הארכובה וחבריו, זאת לטובת תנע סיבובי גדול יותר, ותוספת למומנט בתחילת תנועה, שם היו תלונות שהמנוע כבה בקלות יחסית. שינויים רבים קרו בגיר, חלקם בהתייחסות לאמינות והשאר לשינוי בפידבק ובתחושה. מעבר בין הילוכים קצר יותר ואם רכשתם את הקוויק-שיפטר (שמוצע כאופציה) אזי כל מעבר יהיה קצר, מדויק וזריז אף יותר.

הארגונומיה ותנוחת הרכיבה ב-890 אדוונצ'ר R החדש מדהימה. פעם ראשונה שמצאתי חיבור נפלא בשימוש כביש (אמנם זקוף, אבל עדיין) וגם בעמידת השטח. שלל הזוויות בכלי מאוד מזכירות את דגמי ה-EXC של KTM למיניהם, הכיסא רחב מספיק ומזמין לרכיבות כביש ארוכות. המושב עצמו קשה למדי וסביר שרוב הרוכבים יתלוננו, אבל התמיכה שהוא מספק על קצוות השימוש מעולות לטעמי.

בסופו של דבר, הסגנון ההרפתקני שמציע רכיבה בכביש למקום מרוחק, ירידה למקטעי שטח ואז רכיבה חזרה הביתה, מאוד קורץ לרבים. חלק מאוד קטן מהרוכבים מצליח לנצל כלים גדולים, כבדים וחזקים מאלו למימוש הפנטזיה. רוב האדוונצ'רים נשארים על האספלט. לרכב בשטח זאת אומנות, לעשות את זה עם כלי של מאתיים קילו ומעלה? זה טירוף.

על הטירוף הזה בדיוק נתחדד עכשיו, כי חוץ מגרסת הראלי היוקרתית שעולה 154,685 ₪ עם יצור של 700 יחידות בעולם ושלוש שנמכרו לתחנוני הלקוחות בישראל, ה-890 אדוונצ'ר R הוא שיא חדש של שילוב יכולות שטח עם מסעות כביש בנוחות ובקצב טוב.

יש נקודות שבהן אין נוק-אאוט לדגם ה-790 הקודם, כמו המתלים, שאמנם על הנייר השתפרו ושוסתמו מחדש וכאלה…אבל גם ב-790 אדוונצ'ר R המתלים היו מדהימים ואיכותיים בטירוף.

הבלמים החדשים כן טובים יותר מאלה שהחליפו. מאחור גם ככה הכל אובר-קיל מוגזם עם דיסק גדול בצורה שמרגישה מיותרת ושתי בוכנות בקליפר שבסופו של עניין, עבודת תאוטה גדולה לא ממש רוחשת שם. אבל מקדימה? אוי איזה דבר קסום קרה שם! בלם קדמי לאופנוע כזה זו בעיה גדולה בכיול. ואילו כאן ניתנת לרוכב נשיכה ועוצמה שמתאימה לאחיזה באספלט או שמא בלם גדוש ברגש ופרוגרסיביות? מאוד קשה לאחוז את המקל הזה בשתי קצותיו, אבל לטעמי KTM נתנו פה תשובה מוחצת, עם בלם קדמי כל כך מדוייק ומהנה, רגיש וחזק לתוך העמקה בלחיצה. ירידה בדרדרת? אפשר לבלום! העמסת בלם מהירה בכביש? תן לי עוד. כל הכבוד על האביזר הזה, כבר פה קניתם אותי.

על זה נוסיף את חבילת האלקטרוניקה, שבבסיסה מכילה את אותם דברים שהיו בדגם הקודם, אבל ההתאמה והדיוק עלו. יכולות האופנוע לשלוט בעבודת ה-ABS בתוך הטיות על כל פני שטח מעולות. יכולת השליטה ברמת הסחרור והסחיפה של הגלגל והחלק האחורי בבקרת האחיזה עובדת מדהים, ואפשר תוך כדי רכיבה לשנות בין תשעה מצבי Slip קבועים במצב הראלי. לחלק קשה לקבל את הרעיון שתוספות הן לאו דווקא חומריות כמו סבל וארגז, אבל בעידן החדש נאלץ לקבל שגם תוכנה נוספת תעלה כסף – כמו שכבר מקובל בענף המכוניות, ולעיתים בפערים עצומים כמו בטסלה, לדוגמה.

על סביבת רכיבה מעולה ונעימה, עם כפתורים מוארים ואיכותיים על הכידון הרחב, מסך TFT צבעוני נוח וברור, שני דברים הפריעו לי – הראשון היה מצמד מעט קשה בלחיצה ונקודתי בחיבור. את הרווח שקיבלתי מתוספת מסה מסתובבת למנוע, איבדתי בקלאץ' שדורש עבודה מדויקת ומעייפת יותר. לצערי מצאתי את עצמי עובר לתפעול בשתי אצבעות שלא חביב עלי בשטח. הדבר השני, אולי מטופש – אבל תהיו סבלניים רגע, אני שונא לאותת באופנוע, מצאתי המון תירוצים למה לא כדאי או אקטואלי, לא פותח דיון אלא משתף באבולוציה – באופנוע הנוכחי שלי שחולק יצרן עם זה שבמבחן יש ביטול איתות לפי זמן או מרחק, ומאז אני משתמש… יותר – וחוזר ל-890 שם יש איתות אולדסקול 'לחץ וזכור', ועם כל ערימות הטכנולוגיה, את זה לא שמתם? נו באמת, תעזרו לי כאן.

המשקל הרטוב של ה-890 עלה במעט מזה שהחליף, ל-210 ק"ג רטובים. זה אכן משקל מכובד לאופנוע שטח פיוריסטי, אבל הוא לא כזה. הטריק ש-KTM עשו עוד מה-790 והשתפר בדגם החדש, הוא מיכל הדלק שיורד נמוך לצידי האופנוע ועל ידי כך מוריד את מרכז הכובד משמעותית, וגם עם מיכל מלא של 20 ליטר דלק האופנוע מאוד קל לשליטה. העיצוב אכן שונה מדו-שימושי סטנדרטי שהורגלנו לראות, אבל KTM טוענים שמעבר להורדת מרכז הכובד בצורה קיצונית, מכלי הפלסטיק ממוגנים ומאוד עמידים, ואף מונעים מהאופנוע לנוח על הארץ בצורה שטוחה אם חלילה הנחנו אותו. הגדילו ועשו מיגון מתכתי למשאבת הדלק אזור שנחשב רגיש וזה האחרון מגיע כסטנדרט.

בכביש הכלי מתנהג מעל המצופה בהתחשב בפשרות הסגמנט. מהירות השיוט גבוהה וגמישה, עם יציבות כיוונית מעולה ומשכך היגוי שיעזור בעת הצורך. נוחות הרכיבה טובה והכלי מרגיש בבית. הדבר היחיד שהיה קצת משונה הוא נטייה קלה של הכלי להחריף הטייה בפניות ארוכות, ומצאתי את עצמי מחפש מיקום לפלג הגוף העליון ולוחץ על הכידון החוצה מקו הפניה רק כדי שישמור על הקו הנבחר. המצב הזה, של שינוי רדיוס בפניה, השתפר כשדאגתי להוריד את לחץ האוויר מה-45 PSI שאיתו נמסר בשוגג האופנוע בהשקה ל-35 PSI כמו שהיצרן מבקש בשימוש כביש (בשטח 26 PSI) והתופעה דעכה מעט.

בשטח הוא ממש מרגיש בבית. רוכב בעל יכולות טובות שלא ייבהל ממשקלו יוכל להתנהל עם גז אינסופי ואופנוע שמדלג על הכל, מרווח גחון עצום ומתלים שמגבים כל מניירה וסלע, עם יכולות כיוונון מלאות בכל קצה במתלים. ה-890 אדוונצ'ר R מגיע עם המון מצבי ניהול לאופנוע, ובשטח מצב ראלי שמאוד מחמיא לו ונותן לרוכב בלחיצה על מתג חצים בזמן רכיבה וגזייה, לבחור מה מידת הסחרור והסחיפה שירשה. תכונה זו מאוד מרגיעה באופנוע שכזה ועובדת בסנכרון נפלא. אני מצאתי את מצב Slip 2 להיות הנבחר בהכרותי הקצרה איתו. כל עוד אנחנו בתנועה הכל קל ומדלג, ריקודי גיזגוזים על סלעים וכורכר, גם אמבטיות חול עוברות מאוד מהר כשהאופנוע על הגז. במהירות אפס ניהול המשקל עוזר, אבל עדיין הוא שמנמן ולהיכנס לאזורים בהם רגליים מתקשות להגיע קורה לעיתים, ומבוי סתום דורש עבודה. החיבור לכלי בתנוחת רכיבה בעמידה בשטח נפלאה, עם המון אזורי מגע למגף ולברך. התרחבות הכיסא מאחור נותנת נקודת משען מעולה לקראת זינוק או עזרה בהתמודדות עם מעל 100 כוחות סוס בשטח.

ה-890 אדוונצ'ר R החדש הוא חלום של כולבויניק. נותן הרגשה חדה וברורה, מעביר מסרים מדויקים בכל רגע על המתרחש תחתיו, בדומה מאוד לאחיו מעולם האנדורו. אני נזכר בדו"שים הגדולים של פעם, ה-XR, ה-DR וה-XT למיניהם ומבין כמה התקדמה הטכנולוגיה. למי שבילה על שכמותם, מצפה סטירה מצלצלת של גידול ביכולות באינסוף אחוזים בכל מקום בו ירכבו על הצרצר המגודל הזה.

כל חדשות מגזין מוטו ישירות לסלולרי

תעודת זהות

 

KTM 890 Adventure R

 

מחיר: 104,990 ₪

 

רישיון: A

 

אחריות: שנתיים ללא הגבלת ק"מ

 

נתונים טכניים

 

מנוע: שני צילינדרים מקביליים, LC8c, גל-זיזים עילי כפול, 4 שסתומים לצילינדר, מקורר נוזל, מוזרק דלק

 

נפח: 889 סמ"ק

 

הספק: 105 כ"ס ב-8,000 סל"ד

 

מומנט: 10.1 קג"מ ב-6,500 סל"ד

 

מתלים: מזלג WP XPLOR הפוך בקוטר 48 מ"מ, מהלך של 240 מ"מ, אפשרויות כיוונון מלאות. מאחור בולם WP XPLOR יחיד עם מנגנון PDS, מהלך של 240 מ"מ, אפשרויות כיוונון מלאות

 

בלמים: מקדימה צמד דיסקים בקוטר 320 מ"מ, קליפר רדיאלי עם 4 בוכנות. מאחור דיסק בקוטר 260 מ"מ, קליפר דו-בוכנתי. מערכת קורנרינג ABS מדגם Bosch 9.1 MP

 

מידות צמיגים: ק' 90/90-21, א' 150/70-18

 

בסיס גלגלים: 1,528 מ"מ

 

גובה מושב: 880 מ"מ

 

מרווח גחון: 264 מ"מ

 

משקל רטוב: 210 ק"ג

 

נפח מיכל דלק: 20 ליטר

 

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל