fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
קאברג שחורי 205 על 35
דוקאטי מתחת לתפריט – אמצע 2
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
תמוז
אישימוטו באנר קוביה שמאל
מידלנד שחורי 140 על 70
מוטוטאץ דקר
לרט
עופר אבניר קוביה שמאל
לרט
voge מוטו24 באנר
HJC
סטפן
MV קוביה
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
אודי דגן 140 על 70

מוטו בוחן | HM מוטו CRE 125 SIX-COMP

מוטו בוחן | HM מוטו CRE 125 SIX-COMP

כתב: צביקה כהן

צלם: נועם עופרן

פורסם לראשונה במגזין מוטו, גיליון 299, פברואר 2013.

ממטרים רבים ירדו על ארצנו השחונה. שלג כיסה את פסגות הארץ הגבוהות, אך אי שם במרכז נאלצנו להתפשר על רסיסי ברד. השטח מרגש יותר בחורף. האחיזה על האדמה הרוויה, טובה יותר. הסביבה ירוקה, פורחת והריחות משכרים. אך מעל הכול, הרכיבה בשטח דורשת מאמץ מה, ולכן נעים יותר לרכוב בטמפרטורות נמוכות. בליבה של הסערה הגדולה ביותר, שנראתה בארץ בעשור האחרון, יצאנו אל השטח עם זאטוט אנדורו בנפח 125 סמ"ק כדי לרוות נחת וצמא לחורף אירופאי.

נישה משלהם

מנהלי המכירות של כל יצרן אופנועים מדווחים כי רבי המכר שלהם הם דגמים בנפח 125 סמ"ק. תקנות הרישוי בהחלט משפיעות על הפופולאריות של הדגמים הנמכרים וכמעט כל יצרן מבקש להתהדר בדגמים מנפח זה. לחברת HM  דגמי ארבע פעימות (Baja) בנפח זה, אשר מיועדים בעיקר לרוכבים מתחילים. מאחר ומנוע ארבע פעימות חלש בנפח זה, עושים דגמי האנדורו המקצועיים שימוש במנועי שתי פעימות בנפח 125 סמ"ק. בHM. בחרו ללכת על נישה משלהם ופיתחו דגם אנדורו חצי מקצועי, במחיר זול יותר, אשר אמור להלום בצורה טובה יותר את אמצעיו של הדור הצעיר ואולי גם רוכבים אחרים המחפשים אופנוע אנדורו לא יקר.

רוטקס בייבי

חברת הונדה, אותה מייצגת באיטליה חברת HM, אינה עוסקת עוד במנועי שתי פעימות. לכן בחרה חברת HM. לעשות שימוש במנוע רוטקס קיים, המוכר לנו בארץ מדגם האפריליה RX125, שבחנו בגיליון 272. על כידון האופנוע מפסק הבורר בין שתי מפות הצתה, אך הגימיק בו מתגאים בחברה, הוא שסתום כוח מתכוונן, השולט על אופיו של המנוע. השסתום ממוקם בחלקו הקדמי של המנוע. סגירה מוחלטת של ברז השסתום מספקת יותר כוח בסל"ד נמוך, עבור רכיבות אנדורו צפופות; פתיחה של השסתום תספק את מלוא ההספק, בסל"S הגבוה לטובת מאוצים על שבילים מהירים.

האופנוע צנוע במימדיו ומתאים אף לרוכבים במידות נמוכות מהממוצע. נתון אשר אינו פוגע במרווח הגחון הנדיב. הישיבה על האופנוע נוחה והתנועה לאורך המושב טובה. הרכיבה בעמידה צפופה מעט עבור רוכבים גבוהים מהממוצע. בהקשר, כידון גבוה יותר יספק מענה פשוט ונוח. המצמד ההידראולי רך ביותר והבלמים מתפקדים טוב מאוד. מנוף רגלית ההילוכים מתפקד כשורה, אך הוא בולט החוצה ומטריד את מגף הרכיבה השמאלי.

15 קליקים

פתחתי ברכיבת אנדורו טכנית. התכונה הראשונה הניכרת היא משקלו הנמוך של הכלי. קלילותו באה לידי ביטוי גם ביכולת לשינויי כיוון מהירים ויכולת השפעה טובה יותר על השליטה בו בעזרת העברות משקל גוף.

המנוע חלש יחסית ואינו מתקרב ליכולתם של המנועים המקבילים בדגמים המקצועיים. ברז שסתום הכוח כוון למצבו הסגור לגמרי והאופנוע מגיב טוב יותר בפתיחת מצערת ובתגובות הקטנות, שנדרשות בקצב התנועה הצפוף. המנוע עדיין אינו חלק וליניארי בתגובותיו ונדרשת ביקורת צמודה מכיוונו של המצמד. זאת ועוד, יש להיערך מבעוד מועד לסל"ד המתאים, כדי להניף גלגל מעל מכשול. הבולמים עובדים טוב (בעיקר מלפנים) ואינם מתרגשים מקפיצות של מטר עד שניים. הם עדיין אינם בסטנדרט של בולמים מהדגמים מקצועיים, אך עושים את העבודה.

בכל רכיבה על סלעים רטובים מוטב להימנע מתאוצות או תאוטות פתע. משקלו הקל של הסיקס קומפ מאוד סייע בידיי לשלוט בו ולא חוויתי איבודי אחיזה מהסוג המחסיר בליבי פעימה. בעליות תלולות או ארוכות נדרשת התערבות יותר ערה של המצמד, כדי לאפשר למנוע להישאר בסל"ד האפקטיבי. עדיין, היו מספר מקרים בהם נאלצתי להאט תוך כדי טיפוס, כדי להעלות את סיבובי המנוע בטרם אצליח להמשיך בהעפלה.

ביציאה מהיער רכנתי אל המנוע ופתחתי 15 קליקים בברז השסתום, המגיעים לאחר כשלושה סיבובים שלמים. כושר הנשימה גבוה יותר והפיצוץ הדו פעימתי מגיע בשלב מאוחר יותר. התאוצה מהירה יחסית ועדיין תחושת השליטה והביטחון על גבו טובה. הכיוון הזה מתאים לרכיבת שבילים וסינגלים מהירים, אך בחזרה ליער תורגש עצלות מה. ההילוך השישי מקנה למנוע הקטן, שכה משתדל, טווח רחב יותר של פעולה ותאוצה אף עד לרמה תלת ספרתית.

המנוע הקטן נעור לחיים באמצעות התנעה רגלית בלבד. במהלך המבחן הניע הזאטוט בקלות רבה, למעט הנעת הבוקר הראשונה, שדרשה כמה בעיטות טובות כדי לשכנע את הסיקס קומפ שלא באמת קר. קשה לעבוד עליו.

סערת העשור

הסיקס קומפ יכול להיכנס לכל שטח בו שולטים הכלים המקצועיים, למרות שהוא לא משתווה להם בביצועיו. לא בדקתי את הכלי בחולות, אך מראש נראה לי שזהו אינו אחד מכרי השטח הטבעיים עבורו. רוכבים, המבקשים לעשות צעדים ראשונים בשטח עם כלי אנדורו ולא על גבו של דגם דו שימושי יבכרו את דגמי ה- 125 שתי פעימות. מעבר לכך, רוכב שטח מתחיל ימצה את כוחו של דגם בנפח של 125 סמ"ק ארבע פעימות מוקדם יותר מאשר דגם 125 סמ"ק.

מבין דגמי שתי הפעימות, הסיקס קומפ נהנה מתג המחיר הנמוך יותר, אך גם מכלוליו פשוטים יותר בהתאם. לאחרונה, הצטמצם פער המחירים בינו לבין הדגמים המקצועיים מכיוונו של דגם הגאס גאס EC125 הסטנדרטי. האחרון נהנה ממחיר היקר באלפיים שקל בלבד מדגם הסיקס קומפ.

בעין הסערה של העשור צלחנו עם הסיקס קומפ בהנאה יובלים שאך נקוו. ייחלנו לשלג לבן ורך, אך קיבלנו זרימה חזקה ופתיתים של ברד. השלג עוטה את הנוף בגלימה לבנה וצחורה, ניתן לגלוש עליו ובסוף הוא גם מפשיר למים טהורים. הברד אמנם צחור ובדרך שלו גם הופך למים זכים, אך מה לעשות, המשקע, כמו הסיקס קומפ, אינו מכוון להיות הדבר האולטימטיבי. הסיקס קומפ אינו מתחרה בדגמים המקצועיים, אך מציע תמורה הולמת לעלות וכאופנוע למתחילים הוא מציע יריעה שימושית רחבה יותר בשטח שתתאים לפרק זמן ארוך יותר.

 

במשפט אחד

עיצוב: נאה. מראה עדכני בזכות שלדת האלומיניום.

נוחות: טובה, גם לרוכבים נמוכים מהממוצע, פחות לאלו שמעל הממוצע.

שימושיות: אופנוע אנדורו דו פעימתי למתחילים

ביצועים: טובים, אך ללא יומרות ליכולות הכלים המקצועיים

התנהגות: קלילות המעניקה יתרונות רבים בשטח

בשורה תחתונה: תמורה הולמת למחיר הצנוע.

נתונים טכניים

 

מנוע: שתי פעימות, צילינדר בודד, קירור נוזל

 

נפח: 124.8 סמ"ק

 

הספק: לא מוצהר

 

התנעה: רגלית בלבד

 

שלדה: אלומיניום, קורה כפולה

 

מכל דלק: 7.3 ליטר, מהם 1.5 ליטר רזרבי

 

הזנת דלק: מאייד דלאורטו 28 מ"מ בעל חיישן מצערת – 2.5% שמן סינטטי

 

בלם קדמי: דיסק בקוטר 250 מ"מ עם קליפר צף בעל שתי בוכנות

 

בלם אחורי: דיסק בקוטר 220 מ"מ עם קליפר צף

 

תיבת הילוכים: 6 מהלכים

 

משקל רטוב: 107 ק"ג

 

גובה מושב: 920 מ"מ

 

מרווח גחון: 330 מ"מ

 

צמיג קדמי: 90/90-21

 

צמיג אחורי: 120/90-18

 

מתלה קדמי: מזלג טלסקופי הפוך של קאיבה בקוטר 48 מ"מ – מהלך של 290 מ"מ. בעל כיווני שיכוך כיווץ ושיכוך החזרה

 

מתלה אחורי: בולם יחיד בעל כיווני עומס קפיץ ושיכוך החזרה בלבד

 

בסיס גלגלים : 1455 מ"מ

 

מחיר: 39,900 שקל

 

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל