fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

voge מוטו24 רביעי מתחת לתפריט
קאברג שחורי 205 על 35
אודי דגן מתחת לתפריט
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
מטרו באנר שמאל הכי עליון
cristalino קובית צד xi
לרט
עופר אבניר קוביה שמאל
לרט
תמוז
מוטוטאץ דקר
מידלנד שחורי 140 על 70
אישימוטו באנר קוביה שמאל
סטפן
אודי דגן 140 על 70
voge מוטו24 באנר
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
HJC

מבחן דרכים: פיאט 500e קבריו חשמלית

מבחן דרכים: פיאט 500e קבריו חשמלית

כתב: אריק רוזנבלום | בחנו: עמית משיח, אריק רוזנבלום | צילום: אריק רוזנבלום

שורה תחתונה: ה־500e לא משחקת בזירת יחס העלות/תועלת, היא אייקון אופנתי וסמל סטטוס, שבמקרה משמש לתחבורה – וכעת מתאים את עצמו לרוח התקופה. בנזין Out, חשמל In.

אין הרבה רכבים שהפכו לאייקוניים כמו הפיאט 500, ספק אם בפיאט בכלל ידעו שהצ'ינקווצ'נטו (חמש מאות באיטלקית) הקטנטנה שהחלו לייצר ב־1957 תהפוך בתוך שנים בודדות להצלחה מסחררת, ובתוך עשורים לאייקון אופנה-תחבורתי, כשהחליטו לייצר רכב קטן, פשוט וזול שיתאים לשוק המתאושש אחרי מלחמת העולם השניה – ממנו ימכרו עד שנת 1975 כמעט 4 מיליון יחידות, וזה מספר שלא כולל עוד כמה מאות אלפי יחידות של דגמי NSU, פוך, אוטוביאנקי ועוד השונים שנבנו על בסיסה. ההצלחה הזו היא שגרמה לפיאט להחיות בשנת 2007 את ה־500 בגרסה מודרנית, על בסיס הפנדה, שמתאימה לצרכי השוק החדשים – רכב עירוני ומעוצב שהוצע בשלל גרסאות, ועוד כמה מהן שנמכרו תחת מותג אבארט'.

בשנת 2013 פיאט ניסתה לראשונה לשלב בין החזון החשמלי ל־500 והציגה את ה־500e שנבנתה על בסיס הדגם הקיים עם מערכת הנעה חשמלית שהחליפה את מנוע הבעירה הפנימית. הדגם הזה, שיוצר עד 2019, נמכר רק בארה"ב ולא הגיע לאירופה. ואז ב־2021 פיאט מציגה את הדור החדש של ה־500, רכב חדש לחלוטין שמוצע כמו קודמו במספר גרסאות, אך כעת עם הנעה חשמלית בלבד.

ה־500e החדשה יושבת על פלטפורמה חדשה לחלוטין שארוכה ורחבה מהדגם הקודם ב־6 ס"מ, כמו גם גבוהה ממנו ב־4 ס"מ, ופותחה כדי להניע את הדגם הזה כמו גם את הפנדה החשמלית. המנוע החשמלי עם הספק של 87kW (או 118 כ"ס במידות המוכרות לנו) בשילוב סוללה בקיבולת של 42kWh מביאים את ה־500e לטווח נסיעה מוצהר של עד 320 ק"מ, כשבגרסת ההאצ'בק ברמת גימור אקשן הבסיסית ה־500e מצוידת במנוע 70kW (או 95 כ"ס) וסוללת 24kWh שמספקים טווח קצר יותר של עד 185 ק"מ. שאר הנתונים מראים מומנט של 22.5 קג"מ, תאוצה מ־0 ל־100 ב־9 שניות ומהירות מירבית של 150 קמ"ש.

מעבר לגרסת האצ'בק הבסיסית מוצעת ה־500e בגרסת מרכב 3+1, שמוסיפה דלת שלישית נוספת בצד הנוסע לגישה קלה יותר לשורת המושבים האחורית, או קבריו עם גג בד שנפתח לשלושה מצבים, שזמינה בשתי רמות גימור, אייקון ו־La Prima היוקרתית ביותר, אותה אנחנו מקבלים למבחן. בגרסה הזו ה־500e עולה בין 163 אלף שקל ל־170 אלף שקל, תלוי בצביעה, והיא מצוידת בתאורת LED, חישוקים בקוטר 17″, מערכות לניטור שטח מת, זיהוי כלי רכב, דו-גלגלי והולכי רגל, בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית עם שמירה על נתיב, כניסה והתנעה ללא מפתח, מסך מולטימדיה בגודל 10.25″, משטח טעינה אלחוטי, חיישני חניה וחיישני גשם, כמו גם הגה בציפוי 'עור' טבעוני דו-גווני וריפוד טבעוני תואם למושבים וגג עם בד מיוחד בהדפס Fiat.

פיאט מגלה עניין רב כל הנוגע לנוסטלגיה וכבוד לדגם המקורי, וכפי שלפני כעשור וחצי השיקה את ה־500 החדשה בארבעה באפריל 2007, 50 שנים בדיוק אחרי השקת הדגם המקורי, ה־500e מושקת בישראל בדיוק באותו התאריך, 14 שנים אחרי שובה של המכונית האייקונית. כמו כן, הקריצה הזו לעבר, וגם ההקפדה על העיצוב ופרטים הקטנים, ניכרת בכל פניה – החל מדוגמת קו הרקיע של טורינו, בה שוכן מפעל הפיאט 500e, על משטח הטעינה האלחוטי, דרך צללית ה־500 המקורית מ־1957 בפנים הידיות, ואפילו מיקום המאותתים, לצד ההשקעה בעיצוב הפנים והמושבים, עם תכנון חכם של תא הנהג ושורת המושבים הצנועה מאחור שמתברכים בהנדסת אנוש טובה, איכות חומרים גבוהה וגימור מצוין, כולם יחדיו מעניקים ל־500e תחושה של מוצר מדויק ואיכותי עוד בטרם הזזנו אותו מ"מ בודד, עם עיצוב מסובב מבטים שלמרות שנשאר דומה מאוד לדגם הקודם, מצליח לחדש ולהיראות רענן ומודרני יותר.

בידינו מופקד לא מפתח ולא שלט, אלא מעין חלוק נחל שעשוי מביו-פלסטיק ומשמש כמפתח קרבה לפתיחת הרכב, שמקבל את פנינו עם פתיחת הדלתות בצליל מיוחד, כמותו יש צליל שונה ליציאה מהרכב וכשהרכב בתנועה בוקע מהרמקולים צליל המדמה במידה מסוימת צליל מנוע. ה־500 גדלה מדור לדור, אך עדיין נשארת קטנה במימדיה, ולמרות זאת הכניסה לרכב נוחה למדי וסביבת הנהג לא מרגישה צפופה. לרשות הנהג עומדת מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 10.25″, ממשק אנדרואיד פשוט לשימוש וחיבור למערכות Apple CarPlay ו־Android Auto, כמו גם מערכות עזר רבות, עליהן כבר פירטנו, שעובדות בצורה טובה. לעומת תפעולה של מערכת שמע, תפעול בקרת האקלים נעשה בעזרת כפתורים מוחשיים. למרות ההבטחה לטווח נסיעה של עד 320 ק"מ, בכל מצב וצורת נהיגה לא הצלחנו להתקרב לנתון הנכסף, ונענו בין 180 ק"מ בנסיעה עם רגל כבדה ולא חסכונית ועד ל־220 ק"מ בנסיעה חסכונית ומחושבת. הפיאט 500e תומכת בטעינה מהירה של עד 85kW איתה ניתן תוך 5 דקות בלבד לקבל טווח של כ־50 ק"מ ובתוך 35 דקות להגיע לטעינה של 80% סוללה.

הפיאט 500e היא מכונית שונה, היא נעה בין אביזר אופנה לכלי תחבורה, ובשלב הזה של המבחן קהל היעד הטבעי שלה כבר קיבל את כל המידע הרלוונטי לו, אנחנו יכולים להמשיך ולספר על מערכת הבלימה המצוינת שמתוגברת בטעינה הרגנרטיבית המייצרת תאוטה מרשימה ויעילה לצד אחזור הסוללה, על המתלים קצרי המהלך שמקפצים ומאבדים מיעילותם ברצף של בורות, על בלם היד האלקטרוני שלא מבטל את עצמו עם שילוב הילוך נסיעה כפי שהורגלו, על רעשי הרוח והסבירים כשהגג פתוח בכל אחד מהמצבים, שבאופן מפתיע מבודדים למדי כשהגג סגור, על מצבי הנהיגה השונים והאפשרות לנהיגה בדוושה אחת, על נוחות התפעול והנהיגה, ואפילו על הספורטיביות ושובבות המפתיעה שהמנוע החשמלי מייצר, עם כוח זמין והתנהגות קלילה שהוציאו מאיתנו קולות התפעלות בנהיגה מהירה בעיר, או על המחיר היקר שידרש מכם כדי להנות מכל זה – מעל ל־160,000 ₪ לגרסה אותה בחנו, או כ־110,000 ₪ לגרסה בסיסית – אבל כל זה רלוונטי בעיננו, חובבי נהיגה או בעלי הרכב הממוצעים, ולא יהוו שיקול לקהל היעד של הפיאט 500e, זה שהתרגלנו לראות אוחז בהגה המעוצב של ה־500 מהדור הקודם, קהל צעיר ואופנתי, שיהנה מהרומנטיקה של המחווה לעבר ויעריך את המבט לעתיד, שמפנטז רומא אבל נוהג תל אביב, ובעיניו הפסקה הזו מיותרת, כי הוא – כמונו, למען האמת – נשבה בקסמה של ה־500e כבר במבט ראשון, וכל השאר הוא רק בונוס.

לחדשות מגזין מוטו ישירות ל־Whatsapp לחצו כאן
לחדשות מגזין מוטו ישירות ל־Telegram לחצו כאן

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל