הקיה ספורטאז' 1.6 שינה לחלוטין את הרגלי הצריכה של הקהל הישראלי. האם גם הדור החדש יצליח לחולל מהפכה? Continue Reading
שי שיוביץ
השורה התחתונה
למרות עליה של כ- 2900 ש"ח במחיר (ל- 137,900 ש"ח), הספורטאז' 1.6 עדיין מצליח להעניק לרוכשו תמורה נאותה לכספו. מנוע ה- 1.6 מרגיש קצת קטן על הגוף הכבד- בעיקר בדרכים הרריות ובעקיפות, אך סביר להניח שבשאר הזמן הרוכש הפוטנציאלי של הספורטאז' לא בהכרח ירגיש בחסרון הכוח, בעיקר אם הוא גר בגוש דן. צל"ש מיוחד מגיע לקיה על ציוד הספורטאז' במערכות בטיחות מתקדמות (שמירת נתיב, בלימה עצמאית וכו') כבר מגרסת הכניסה שלו, דבר הראוי לחיקוי.
וקצת יותר בהרחבה
אין ספק שהספורטאז' הקודם הצליח לחולל מהפכה רבתי בהרגלי הצריכה של הקהל הישראלי בזכות ציודו במנוע 1.6 ותג מחיר מפתה, וגנב לקוחות גם מקטגוריית המשפחתיות וגם מקטגוריית המנהלים. הספורטאז' החדש ממשיך להציע את הנוסחה הזו, אך ברוח הזמן מציע יותר פינוקים, יותר מערכות בטיחות- ויותר משקל. כמה יותר משקל? 83 ק"ג יותר, כמו משקלו של אדם מבוגר נוסף איתכם ברכב בכל זמן. המנוע, לעומת זאת, נשאר כמעט ללא שינוי (1 כ"ס ו- 0.1 קג"מ פחות מבעבר).
הי דרומה. או צפונה. לא משנה, העיקר לצאת מהפקקים
כמו קודמו, הרמז היחיד לכך שמדובר בגרסת הכניסה לעולם הספורטאז' הם חישוקי ה- 16 אינץ' (לעומת 17 אינץ' ומעלה בגרסאות החזקות יותר) והצמיגים בעלי החתך הגבוה. חוץ מהם- הכל נראה אותו דבר. מי שאוהב את המראה החדש של הספורטאז'- אוהב. מי שלא- לא… צבע הברונזה המיוחד של רכב המבחן מחמיא ביותר לספורטאז', ולמרות שכבר לא מעט יחידות מהספורטאז' מסתובבות בכביש ישראל, הצליח הספורטאז' למשוך מבטים ושאלות מכל עבר.
תא הנוסעים בגרסת ה- 1.6 ממשיך להראות טוב, למרות שמתגי המזגן המכני נראים קצת פשוטים ואין בקרת אקלים. ואם כבר מדברים על המזגן- גם בגרסה הזו היושבים מאחור נהנים מפתחי מיזוג (שלא כמו ביונדאי טוסון המקביל). ויתור נוסף הוא על בקרת השיוט, אך דבר זה יפריע רק למי שהחליט לאמץ את ההמלצה בכותרת ולצאת מהעיר. למי שתקוע בפקקים זה במילא לא משנה יותר מדי…
המנוע המשרת את הספורטאז' מוכר עוד מהדור הקודם, אך איבד סוס אחד ו- 0.1 קג"מ לסך כולל של 132 כ"ס (ב- 6300 סל"ד) ו- 16.4 קג"מ המושגים ב- 4850 סל"ד גבוהים. יחד עם תוספת המשקל, אין פלא שהביצועים ירדו מעט לעומת העבר (אך באמת במעט). באופן לא מפתיע, המקום שהספורטאז' 1.6 מרגיש הכי בבית הוא דווקא בתוך גוש דן ובפקקים. בידוד הרעשים מעולה, ובזכות החתך הגבוה של הצמיגים נוחות הנסיעה מעט טובה יותר מאשר באח החזק. המנוע מספיק חזק לנייד את הספורטאז' בין רמזור לרמזור ללא רגשי נחיתות, והתיבה החלקה (שישה הילוכים) משתפת פעולה בצורה נעימה ביותר. כאשר יוצאים מהכרך העמוס המצב משתנה: אין לספורטאז' בעיות לשייט במהירויות של 120 ומעלה כאשר הבידוד המעולה גורם לכך שמהירויות גבוהות אף יותר מושגות ללא התאמצות או סבל מצד הנהג והנוסעים, אך המשקל הרב (1480 ק"ג) והמומנט הצנום יחסית יורגש בכל שיפוע בכביש. רוצים לעקוף? וודאו שיש לפניכם מספיק דרך פנויה, ורצוי מאוד שהיא לא תהיה בשיפוע חיובי.
צריכת הדלק עמדה במהלך המבחן על כ- 11 קמ"ל, ובשיוט נינוח אפשר לראות אף 12 קמ"ל ומעלה. נכון שהספורטאז' לא יזכה באף פרס על חיסכון, אבל בסופו של דבר לא מדובר בקטסטרופה. התנהגות הכביש שלו ממשיכה להיות טובה ובטוחה, ובזכות הנוחות הטובה ובידוד הרעשים המעולה מדובר על אחד מהרכבים הנעימים יותר לנסיעות ארוכות ונינוחות, ברמה שלא תבייש רכבים יקרים וגדולים ממנו.
אין ספק שקיה עשו מהפכה אצל הצרכן הישראלי, לדעתי המהפכה הגדולה היא בעיקר בזכות המערכת בטחות מתקדמת ששמו ברכבים, הספורטאז בסה"כ רכב משפחתי מצויין, כן ציינתם את עניין הצריכת דלק אבל אסור לשכוח שאין הרבה גיפונים שיש להם צריכת דלק טובה, וגם 11/12 קמ"ל זה בסה"כ צריכה דלק סבירה לחלוטין לרכב בגודל כזה, מעניין לראות מה יהיה השנה בקצב המכירות של הספורטאז, אחרי הטרוף שהיה בשנה שעברה אני מאמין שגם השנה נראה את הספורטאז בין שלושת הגיפונים הנמכרים ביותר אם לא הנמכר ביותר
אין ספק שקיה עשו מהפכה אצל הצרכן הישראלי, לדעתי המהפכה הגדולה היא בעיקר בזכות המערכת בטחות מתקדמת ששמו ברכבים, הספורטאז בסה"כ רכב משפחתי מצויין, כן ציינתם את עניין הצריכת דלק אבל אסור לשכוח שאין הרבה גיפונים שיש להם צריכת דלק טובה, וגם 11/12 קמ"ל זה בסה"כ צריכה דלק סבירה לחלוטין לרכב בגודל כזה, מעניין לראות מה יהיה השנה בקצב המכירות של הספורטאז, אחרי הטרוף שהיה בשנה שעברה אני מאמין שגם השנה נראה את הספורטאז בין שלושת הגיפונים הנמכרים ביותר אם לא הנמכר ביותר