מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית
מבחן דרכים: CFMOTO 800MT-X בהשקה מקומית

כתב: אריק רוזנבלום | בחנו: מיקי כהן, אריק רוזנבלום | צילום: רונן טופלברג
שורה תחתונה: ה־800MT-X מציע את כל, ואולי יותר, ממה שהמתחרים שלו דורשים עליו עוד עשרות אלפי שקלים.
בעוד מותגים סיניים מצליחים לבסס את עצמם בענף הרכב, בעיקר החשמליים, בענף האופנועים המצב שונה. למרות שיותר ממחצית מהמותגים הדו-גלגליים המשווקים כיום בישראל מגיעים מסין, בטבלת המכירות של 2024 כל אלו מסתפקים בפחות מ־12% מהשוק, כשהמותגים המובילים מוכרים פחות מ־400 יחידות, שהם שני אחוזים מהשוק – ואלו נתונים של שנה בה נרשמה צמיחה של כמעט 75% במכירות אופנועים וקטנועים סיניים. לרוכב הישראלי קשה יותר לזנוח הרגלים שהתקבעו במשך עשרות שנים, ולמרות שגם המותגים הנמכרים ביותר מייצרים חלק מהדגמים שלהם בסין ובמדינות השכנות לה, כשמותג סיני נושא בגאווה את דגל מולדתו, הוא נתקל בחשדנות והססנות. כפי שכבר אמרנו, נתוני המכירות מצביעים על מגמת שיפור, אך הפער עדיין גדול מאוד.
לא פעם מצופה מהמותגים הסיניים להוכיח את עצמם יותר מאחרים – כמו לדוגמה, הדרישה המוזרה בה אנחנו נתקלים לא מעט, ש"קודם שהמותג יוכיח את עצמו בישראל", כאילו שנות הפעילות שלו במדינות אחרות לא מעידות על שום דבר עד שלא ייצבור ותק גם בארץ – וכן מצופה מהם להציע מחיר תחרותי שנמוך באופן משמעותי מהמקביל המוכר והנמכר. על שני הדברים האלו, CFMOTO בכלל וה־800MT-X שלה בפרט, כנראה מסוגלים לענות טוב יותר מכל אחד אחר. היא אמנם יצרנית יחסית צעירה, אבל משווקת מזה מספר שנים מגוון גדול של דגמים בשווקי המערב, משתפת פעולה עם יצרניות רבות, כשהבולטת בהן היא KTM, בזכותה נוצר ה־800MT-X – שעונה באופן חד משמעי על אותה דרישה שנייה שציינו: עם תג מחיר של 59,980 ₪ הוא זול בעשרות אחוזים מימאהה טנרה 700 ומבן-הדוד-הכמעט-תאום שלו, ק.ט.מ 790 Adventure, שעולים כ־15,000 ₪ יותר ממנו ומהווים את המתחרים העיקריים שלו וגם הקרובים ביותר במחיר.
אחרי שבשנה שעברה הגיע לישראל ה־450MT שהוכיח כי יש ל־CFMOTO מה להציע בכל הנוגע לאדוונצ'רים מכווני שטח, מגיע ארצה גם ה־800MT-X הגדול, שהוצג לראשונה בתערוכת EICMA 2024 ומהווה גרסה ממוקדת שטח יותר ל־800MT המוכר. לשם כך דגם ה־X החדש עובר לא מעט שינויים, המעטפת עודכנה, אם כי היא שומרת על קווי העיצוב המוכרים וכוללת מושב שטוח, כנף קדמית גבוהה, לוח מחוונים אנכי וכמובן תנוחת רכיבה מעודכנת. השלדה חוזקה, בעיקר באזור הזנב. מתלים עם מהלך ארוך של 230 מ"מ ואפשרויות כיוונון מלאות הותקנו מלפנים ומאחור, כמו גם גלגלי שפיצים בקוטר 21 ו־18 אינץ'. מיכל דלק כפול בנפח 22.5 ליטר משתפל מטה ועוטף את צדי המנוע, מזכיר את זה של KTM – למעשה, הוא חולק לא מעט מכלולים עם האוסטרי הכתום, בעיקר את מנוע ה־LC8c שמיוצר עבור KTM ע"י CF.
מנוע הטווין המקבילי המוכר, בנפח 799 סמ"ק, שמייצר 95 כ"ס ב־8,500 סל"ד ו־8.9 קג"מ ב־6,750 סל"ד, עודכן לעמידה בתקנות אירו5+ ולטענת CF טופלו בו הבעיות שהיו בגלי-הזיזים. יחידת ההנעה מציעה, כצפוי, תאוצה נמרצת ועוצמה מספקת לרכיבת תיור בכביש מהיר ולרכיבת שטח מאומצת יותר. אספקת הכוח מחולקת לאורך כל טווח הסל"ד, עם מקטע ביניים "בועט" במיוחד שמציע משיכה חזקה ביציאה מפניות או בהתמודדות עם מכשולים טכניים. כיול המנוע מעניק תוספת מומנט קלה בסל"ד נמוך, שמהווה יתרון ברכיבת שטח. תגובת המצערת עדיין מעט קופצנית, אף על פי שהשתפרה ביחס לדגמים קודמים, ובמהירויות נמוכות או פתיחות גז תיתכן תחושת קפיצה קלה. עם זאת המצב משתפר משמעותית במצבי הרכיבה Rain ו־Off-Road, שמרככים את אספקת הכוח והופכים את התפעול לנעים יותר. תיבת ההילוכים בעלת קוויקשיפטר דו-כיווני וסליפר קלאץ', היא חלקה ונוחה לתפעול, והתנהגות האופנוע סלחנית. המנוע שומר על אופיו השובב של המקור – ק.ט.מ – הוא חי ומלא אנרגיה, מגיב ומרשים גם ברכיבת שטח וגם על הכביש. התחושה הקצת-מחוספסת דווקא מוסיפה לחוויה, ועם עם כוח זמין – ה־800MT-X מסוגל לשייט בכביש מהיר עם מספיק כוח לעקיפות.
ה־800MT-X מצליח להחזיק בשני פרצופים ולשלב בין התנהגות וביצועים טובים גם בכביש וגם בשטח – שילוב מכובד, במיוחד ברמת המחיר הזו. בשטח, האופנוע מתמודד בביטחון עם שבילים קשים ותוואי מאתגר. הגלגל הקדמי הגדול ומרווח הגחון הנדיב מאפשרים לו לעבור מכשולים, והמתלים ארוכי המהלך סופגים מבלי לאבד מהשקט או מתחושת השליטה. הוא מרגיש יציב ושתול, והחבילה כולה יוצרת חוויית רכיבה שיכולה להיות מזמינה גם לרוכבים פחות מנוסים. על אף יכולת השטח הזו, ה־800MT-X לא מוותר על נוחות וידידותיות בכביש. המתלים, שמיועדים בעיקר לשטח, מצליחים לספק תחושת רכיבה רכה ונעימה גם על הכביש, והאופנוע שומר על איזון מוצלח בין שליטה ונוחות לביצועים – גם במהירויות גבוהות. ההיגוי קל ודי מדויק, עם פידבק טוב וכניסה יחסית-זריזה לפניות – בין היתר בזכות מיכלי הדלק הנמוכים שמורידים את מרכז הכובד.
בכבישים מפותלים ההתנהגות צפויה ובטוחה, אך חשוב לזכור שמדובר באדוונצ'ר ולא באופנוע ספורטיבי. קוטר הגלגל הקדמי מאט מעט את ההיגוי, וכאשר לוחצים עליו, נדרשת מעט יותר עבודה פיזית כדי לשנות כיוון. עם זאת, גם ברכיבה מהירה בפניות הוא נשאר יציב ומשרה ביטחון – גם אם אינו חד במיוחד. מערכת הבלימה "עושה את העבודה", ומערכת הקורנרינג ABS טובה, אך בשביל לקבל עוצמת בלימה ניכרת צריך להפעיל כוח והנשיכה הראשונית מתונה מדי, אך גם כאן – צריך להתחשב בתמחור. למרות כל זה, ההתנהגות של ה־800MT-X מרשימה. קשה למצוא אופנוע אחר בטווח המחיר הזה שמסוגל מצד אחד לצלוח שבילים ומצד שני לטייל בנינוחות על הכביש בכזה איזון ובלי לגרוע מן האחד או מן האחר. CFMOTO הצליחה לייצר אופנוע מאוזן שבולט כאחד מהאדוונצ'רים היותר שימושיים וכשירים – במיוחד למי שמחפש תמורה למחיר.
תנוחת הרכיבה זקופה, עם מרחב נדיב לרגליים ולמרפקים, והוא מרגיש כמו אופנוע גדול יותר בכל הקשור למרחב המחייה. הכידון הרחב ומיקום הרגליות יוצרים תנוחת רכיבה שמרגישה מאוד טבעית עבור רוכבים בגובה ממוצע ומעלה. המושב שטוח ומאפשר תנועה קדימה ואחורה בהתאם לצורך, הוא גם תומך היטב ברכיבות ארוכות, אך גבוה – 870 מ"מ – אפילו ביחס לאדוונצ'רים גדולים, כך שרוכבים לא גבוהים עשויים להתקשות להניף רגל מעל המושב, במיוחד עם ארגזים. עם זאת, יש אופציה למושב מונמך (וגם הנמכה נוספת בקיצור מהלך המתלים), וברגע שמתחילים לרכוב התחושה מתאזנת במהירות וגם המשקל, שעומד על 220 ק"ג רטובים, נעלם. האופנוע תוכנן כך שיאפשר רכיבה נוחה גם בעמידה: הוא צר בחלקו האמצעי, מה שמקל על אחיזה טובה עם הברכיים. הכידון הגבוה, הרגליות והמיקום של מנופי הבלם וההילוכים מספקים תחושת שליטה גם בעמידה. מיגון הרוח טוב, עם משקף מתכוונן ידנית המציע הגנת רוח טובה לפלג הגוף העליון, וביחד עם מגני הידיים מסיט את רוב הרוח מהחזה והידיים. עם זאת, במהירויות גבוהות ייתכנו מעט מערבולות רוח באזור הקסדה, בשל עיצובו הצר יחסית של המשקף, ויש לו מנגנון כוונון פשוט שניתן לתפעול גם תוך כדי רכיבה.
רשימת המערכות האלקטרוניות והאבזור ארוכה וכמעט נדיר למצוא רמת אבזור כזו ביחס למחיר. ב־CFMOTO לא התקמצנו והאופנוע מגיע כסטנדרט עם IMU שש-צירי, מערכת ABS ובקרת אחיזה רגישות להטיה, הניתנות לניתוק מלא או רק מאחור, 3 מצבי רכיבה, קוויקשיפטר דו-כיווני, משכך היגוי, בקרת שיוט, צג TFT אנכי בגודל 7 אינץ’ עם קישוריות בלוטוס, תאורת LED מלאה, חיישני לחץ אוויר ושקע טעינה לסלולרי. מצב ספורט מספק את מלוא עוצמת המנוע ותגובה חדה; מצב גשם מפחית אותה ומרכך את תגובת המצערת; מצב שטח שומר על עוצמה מלאה, אך עם תגובה ראשונית רכה יותר ומאפשר יותר החלקה מאחור לפני שבקרת האחיזה מתערבת. המעבר ביניהם קל, דרך כפתורי הכידון, אך לצערנו הם לא נשמרים אחרי כיבוי והדלקה של האופנוע. ניתן לחבר את הטלפון ישירות ללוח המחוונים ולקבל תצוגת ניווט – באמצעות אפליקציה ייעודית – לשלוט על מוזיקה ושיחות. התצוגה קריאה גם בשמש ישירה ונוח לנווט בתפריטים.
האופנוע נראה מודרני וההשפעה של אופנועי הראלי ניכרת – עם מיכלי הדלק הצדדיים הנמוכים והכנף הקדמית הגבוהה – אך CFMOTO הוסיפה נגיעות עיצוב משלה, שנותנות ל־800MT-X מראה של מכונת אדוונצ'ר רצינית. רמת הגימור וההרכבה מצוינת, איכות הצבע והפלסטיקה גם היא גבוהה – לא רק ביחס למחיר, לא כי היינו ספקנים – פשוט כי הוא בנוי טוב.
מדובר בתמורה יוצאת דופן למחיר, האופנוע הזה עולה באופן משמעותי פחות מהמתחרים הקרובים ביותר אליו, והוא גם מציע רמת אבזור גבוהה עד דומה אליהם. אף אופנוע אחר בקטגוריה לא מציע כל כך הרבה תמורת הכסף. התמורה למחיר היא הקלף החזק ביותר של ה־MT-X, אבל היא ממש לא היחידה שלו. מקבלים כאן מנוע מצוין, חבילת אלקטרוניקה מלאה, התנהגות טובה ונוחה, איכות גימור מרשימה, יכולת שטח אמיתית וגם יכולת תיור נהדרת – במחיר של אופנוע קטן יותר ומאובזר פחות. כמו מי שעושה סיבוב בחנויות בחו"ל ולאחר מכן מתקשה לחזור לשלם את המחירים הגבוהים בארץ, כך ה־800MT-X גורם לך לשקול שוב את העלויות – האם באמת יש סיבה לשלם יותר? הוא מספק לפחות 85% מהיכולת שאופנועים יקרים ממנו מציעים, במחיר הרבה יותר זול, עבור רוכבים שתקציבם מוגבל או כאלה שמעריכים אותו יותר, מדובר בהצעה שקשה לסרב לה. וכנראה שלמתחרים יהיה קשה להצדיק את המחיר שלהם. בקטגוריית האדוונצ'ר עמוסת המתחרים שמציעה הרבה אפשרויות על הספקטרום שבין אופנוע כביש למכונת שטח, ה־800MT-X מציע חבילה שצריכה לעניין כל רוכב שמחפש את האדוונצ'ר הבא שלו.
זה כבר מחיר שאפשר להחליט שלוקחים אתו את כל סיכוני האמינות של מנוע ה 790 של קטמ
15 אש״ח הנחה שמגולמת מראש במחיר הכלי
כל הכבוד ל CF וליבואן!