fbpx

מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית

מטרו ימין 4
קאברג שחורי 205 על 35
אודי דגן מתחת לתפריט
זונטס מתחת לשורת לוגו – אמצע 1
cristalino קובית צד xi
מטרו באנר שמאל הכי עליון
מידלנד שחורי 140 על 70
עופר אבניר קוביה שמאל
תמוז
מוטוטאץ דקר
אישימוטו באנר קוביה שמאל
לרט
לרט
MV קוביה
voge מוטו24 באנר
סטפן
מחירון אופנועים – קוביה שמאל תחתון
אודי דגן 140 על 70
HJC

מבחן דרכים: אפריליה טואנו 660 – אל תקראו לו בינוני!

מבחן דרכים: אפריליה טואנו 660 – אל תקראו לו בינוני!

סר אלן קאת'קארט | צילום: Oli Tennent

שורה תחתונה: אז מה אם הוא נייקד? הוא ספורטיבי כמעט כמו אחיו עם הפיירינג המלא ובנוסף שימושי יותר, פחות הספק שווה אפשרות להגבלה ל-A1.

אפריליה מתחה את גבול קטגוריית הנפח הבינוני בכל הנוגע לאופנועים ספורטיביים כשהחלה בנובמבר האחרון לשווק את ה-RS660 שלה. בכחצי המחיר של ה-RSV4 1100, הוא נגיש הרבה יותר הסופרבייק ממנו הוא נולד, והוא ללא ספק לא פחות מלהיב לרכיבה, גם – ואולי בעיקר – לרוכבים מנוסים יותר, להם הריגוש ברכיבה טכנית מדויקת, במיקסום הבלימה, המהירות בפניה ופתיחה מוקדמת של הגז, הוא בהרבה מקרים גדול יותר מפשוט לפתוח את המצערת לרווחה ולהחזיק חזק.

עכשיו, כמו שהובטח, לטווין הספורטיבי שקבע רף ביצועים חדש לקטגוריית הטווינים 650-800 סמ"ק, קטגוריה עליה הסתערו כבר לפחות תריסר יצרניות, מצטרף הטואנו 660, דגם נייקד שנולד מאותו RS660, והתגלה כקרוב יותר לאחיו הספורטיבי מהקרבה של הטואנו 1100 V4 לאחיו הסופרבייק. תראו את הנתונים: אותו משקל יבש של 169 ק"ג כמו ה-RS660 (או 183 ק"ג רטוב עם 15 ליטר דלק); אותה חבילת בולמים של קאיאבה, רק בלי שיכוך כיווץ במזלג ההפוך בקוטר 41 מ"מ; אותם בלמי מונובלוק רדיאליים של ברמבו; ואותה מצערת רכב-על-חוט דיגיטלית המציעה בחירה בין חמישה מצבי רכיבה שונים בשתי משפחות שונות, Road ו-Track. יש כאן את אותה חבילת אלקטרוניקה APRC (ר"ת Aprilia Performance Ride Control) שמגיעה ישירות מה-RSV4, הכוללת בקרת משיכה, אנטי-ווילי, בקרת בלימת מנוע, מפות ניהול מנוע ובקרת שיוט, כשהקוויקשיפטר הדו-כיווני הוא כעת תוספת אופציונלית למרות שהוא כלול כסטנדרט ב-RS660. ובעוד שמערכת ה-ABS מותקנת כחובה מתוקף תקנות האירו5, הקורנרינג ABS של בוש – שגם מגיע כסטנדרט ב-RS – וחיישן מדידת האינרציה (IMU) השש-צירי שמפעיל אותו, וגם תאורת הפניה, הם אופציה בתוספת תשלום כאן.

מלבד אלה, הבדלים בין שני הדגמים הם באמת מינימליים, החל מתנוחת הרכיבה הזקופה יותר של הטואנו המושגת בזכות רייזרים בגובה 50 מ"מ היצוקים למשולש ההיגוי העליון, להם מחובר כידון אלומיניום רחב ועבה, בנוסף רגליות הרוכב הונמכו מעט וזזו טיפה קדימה. התוצאה היא תנוחת רכיבה נינוחה ומרווחת אף יותר מאשר ב-RS, עם אותו מושב בגובה 820 מ"מ המעוצב בצורה חכמה להיראות נגיש לרוכבים כמעט בכל גובה. כמו כן חלו שינויים עדינים בגיאומטריית ההיגוי מסיבות לא מובנות, עם זווית היגוי חדה יותר (23.9° לעומת 24.3°) וכתוצאה מכך בסיס גלגלים קצר יותר (1,378 מ"מ לעומת 1,383 מ"מ) ומפסע קטן יותר. הסיבות לא מובנות, כי הם עשו את זה נכון בפעם הראשונה עם ה-RS660, והשינויים הזעירים בטואנו כמעט לא מורגשים.

סר קאת'קארט על האפריליה RS660

כך גם מנוע טווין המקבילי בנפח 659 סמ"ק אשר מסיבות אסטרטגיות הוחלש מעט מול הטואונו – אבל חוץ מזה זהה לחלוטין – עם הספק של 94 כ"ס ב-10,500 סל"ד (לעומת 99 כ"ס ב-RS660) מהמנוע התואם לאירו5, כשהמגביל נמצא באזור ה-11,500 סל"ד, בעוד המומנט נשאר על 6.8 קג"מ ב-8,500 סל"ד בשני הדגמים. הסיבה להעלמות של 5 כ"ס נמצאת בכללי ההומולוגציה לרישוי A1 (נקרא A2 באירופה), לצורך הגבלת אופנוע להספק של 47 כ"ס (או 35KW, כנהוג למדוד באירופה) – כפי שניתן לעשות עם הטואנו – ההספק המקורי לא יכול להיות יותר מכפול (כלומר, עד 70KW, או 94 כ"ס). עם זאת, חוסר ההיגיון הבירוקרטי לא ממש משפיע על ההנאה שברכיבה על הטואנו, כפי שגיליתי כשלא נכחתי בהשקת העיתונאים לדגם החדש במפעל באיטליה, בגלל איסור היציאה מבריטניה תחת הגבלות הקורונה, אלא בבילוי יום אביבי מופלא ושטוף שמש – אך קר – ברכיבה ברחבי המפשייר בדרום אנגליה, על הטואנו 660 הדגמות של סוכנות האפריליה המקומית, ממש מחוץ לסאות'המפטון, Dearden Motorcycles, תודה, חבר'ה. עם זאת, זה היה דגם הבסיס, בלי התוספות האופציונליות – אז אין קוויקשיפטר או קורנרינג ABS. לא משנה – זאת עדיין הייתה רכיבה מהנה מאוד.

מנקודת מבט אסתטית, לטואנו 660 יש דמיון משפחתי הדוק ל-RS660, אבל בתצורת 'חצי-פיירינג' הכוללת מסכת חזית מצומצמת ומגן רוח המעניק הגנה לפלג הגוף העליון, ולא יותר מזה. אבל הדמיון המשפחתי ל-RS נוצר בזכות פנסי ה-LED המשולשים של אפריליה, ופנסי ה-DRL העטופים את הפנסים הראשיים, שמעניקים את המראה ייחודי והבלתי מעורער של אפריליה בכל תנאי תאורה. המאותתים משולבים בתאורת ה-DRL, מה שהופך את מסכת החזית לקומפקטית עוד יותר. חבל שמתג איתות האורות הגבוהים בכידון השמאלי ממוקם בצורה שמעודדת הפעלה שוגגת.

מערכת התאורה מצוידת גם במספר מאפיינים שהופכים את הרכיבה לבטוחה יותר, ולכן הודות לחיישן התאורה מופעלת אוטומטית עם רדת החשיכה, ואילו המאותתים המתבטלים עצמאית מהבהבים במקרה של מה שמכנה אפריליה 'בלימת חירום'. נקווה שניתן יהיה להשבית את זה ביום המסלול! על הפיירינג שמתארך ממסכת החזית כלפי תחתית האופנוע שכבר קצת קשה לתאר כנייקד מותקנים כנפונים, תוספת אווירודינמית שמשותפת גם ל-RS660 ונבדקה במנהרות רוח כתורמת ליציבות במהירויות גבוהות. עם זאת, אפריליה טוענת שהיא גם הגבירה את הנוחות על ידי הגנה מפני זרימת האוויר, והסטה של האוויר החם המופק מהמנוע. ובכן, זה היה יום קר, אבל לא הגיעה אלי שום זרימת אוויר מחממת מהמנוע, שבאותם הרגעים הייתה אולי נחוצה, קצת חבל. אבל, הטואנו היה מדויק במיוחד במהירות גבוהות, אז זה חייב לעבוד! ולמרות בסיס הגלגלים הקצר הוא גם היה יציב מאוד תחת בלימה קשה. חבילת הבלמים של ברמבו עוצרת את מה שהוא בסופו של דבר אופנוע קל למדי, עם הרבה רגש מהקליפרים מונובלוק, ויש גם די הרבה בלימות מנוע הנותרת למרות הסליפר קלאץ' שמשתלם לנצל אם אתם באמת רציניים לגבי בלימה חזקה ומאוחרת.

למרות כל השינויים, הטואנו לא נופל מה-RS660 בכל הנוגע ליכולות דינמיות.

בעוד המצוינות הדינמית של ביצועי המנוע וההתנהגות המצוינת שלו שלו הן תכונות בולטות, מבחינה מסוימת הדבר הבולט ביותר בטואנו 660 היא תנוחת הרכיבה האולטרה-רציונלית וההנדסה הכללית שלו. הוא אמנם טווין, אבל הוא חושב שהוא סינגל. גזרה הצרה והחטובה, המסה הממורכזת ובסיס הגלגלים הקצר, מתורגמים להתנהגות זריזה והיגוי מדויק, ובכל זאת מבלי לוותר על יציבות – לא בפניות מהירות, או תחת הבלימה העוצמתית שמספקת מערכת הבלימה של ברמבו. המזלג ההפוך של קאיאבה בעל כיול נהדר וסופג בליטות ובורות גם בזווית וגם תחת בלימה כבדה – מרגיש יותר מ-110 מ"מ של מהלך המתלה המצומצם. הבולם האחורי לא לגמרי תאם את התחושה המעולה מהקדמי, אם כי יכולת הכוונון הדי-המוגבלת של בולם הקאיאבה עשויה הייתה לשפר את העניינים אם הייתי מתחיל לשחק איתו. אבל על הטואנו 660 ניתן לרכב חזק ומהר בדרכים כפריות מפותלות, מספיקות פקודות היגוי קטנות ועדינות בלבד בכידון הרחב והגבוה כדי להעביר אותו מהפניה אחת לשניה. ההיגוי שלו קליל להפליא אך מדויק, כמעט אינטואיטיבי. האופנוע הזה כל כך כיף לרכיבה – הוא הופך את כוונות הרוכב לפעולה כמעט לפני שעלתה במוחו, ומזמין אותו לפתוח את המצערת ביציאה מפניה מוקדם יותר משהיה מעז בדרך כלל, בגלל אופי אספקת הכוח המאוד נשלט שלו, בשילוב המומנט הזמין…

תנוחת רכיבה של הטואנו 660 מאוזנת וגם מרווחת יחסית, בזכות הרגליות הנמוכות למדי, המהונדסות בזווית כזאת השומרת שהרגליים לא יחליקו מהן. עם זאת לא כל כך נמוכות, עד שמרווח הקרקע הופך לבעיה, במיוחד עם האחיזה המצוינת מהגלגל האחורי הצנום יחסית וצמיג הפירלי דיאבלו רוסו קורסה II במידה 180/55-17 המותקן עליו, שתורם לתחושת הזריזות המדבקת של האפריליה. זהו אופנוע שנרקח בצורה חכמה מאוד שיגרום לרוכבים במגוון רחב של גדלים, גברים ונשים כאחד, להרגיש לגמרי בבית. המושב המרופד היטב מצטמצם במקום בו הוא פוגש את מיכל הדלק, כך שגם לרוכבים קצרים יותר קל לשים את שתי הרגליים על הקרקע בעצירה ברמזור. זה דגם באמת רב-תכליתי שיכול לשמש לרכיבה לעבודה במהלך השבוע, לפני יום מסלול או רכיבה מהירה בסופ"ש. אבל הקלף המנצח של הפלא-בנפח-בינוני הוא המנוע המדהים שלו. למנוע הטווין-המקבילי הזה יש צליל מצוין כבר בהתנעה הראשונה, נשמע יותר כמו גרסה מודרנית של טווין בריטי ישן מאשר חיקוי של דוקאטי וי-טווין ב-90°, כפי שמצופה מגל-ארכובה 270° להפיק. הוא מושך מעמידה בצורה חלקה כמעט ללא שימוש במצמד הרך ומתחיל לייצר הרבה כוח כבר מ-2,500 סל"ד נמוכים, כשתצוגת הסל"ד על צג ה-TFT בגודל 7″ מראה 4,000 סל"ד הוא כבר ממש ממריא, והמנוע המרהיב הזה מייצר הרבה כח בצורה מאוד לינארית עד לאזור ה-5 ספרות, חוץ מהיסוס קל בין 5,500 ל-6,000 סל"ד, וזה כנראה קשור להומולוגציית האירו5. כבר ב-4,000 סל"ד מתקבלים 80% ממומנט השיא, כש-90% זמינים ב-6,250 סל"ד. זה הופך את אפריליה הזה לסלחני מאוד וקל לרכיבה מהירה וחזקה, בגלישה על עקומת מומנט הסופר-שטוחה והחלפת הילוכים סביב ה-8,500 סל"ד באזור שיא המומנט. גם בלי הקוויקשיפטר הדו-כיווני תיבת ההילוכים של אפריליה קלה לעבודה, עם פעולת העברה קלה וחדה, המאפשרת להישאר בעקומת המומנט הסל"ד הבינוני, והופכת את הטואנו לקל ומהנה לרכיבה.

הממדים הקומפקטיים, תנוחת הרכיבה החדשה וגמישות המנוע מקנים לטואנו 660 יכולת עירונית טובה.

כמו ה-RS660, זהו אופנוע שיכול להפוך רוכבים מתחילים למקצוענים בגלל איכויות הנסיעה המעניקות ביטחון, והאופי הנגיש במיוחד של ביצועי המנוע שלו. והמנוסים יותר בסופו של דבר ישאלו את עצמם האם הם באמת זקוקים להספק כפול מנפח כמעט כפול כדי לקבל את אותם הריגושים ברכיבה על כבישים ציבוריים. הדובדבן שבקצפת נמצא באלקטרוניקה, שבאופן טיפוסי לאפריליה נגישה במיוחד – שוב צירוף המילים הזה – כמו גם שלמה מאוד, ולעולם לא פולשנית. הם עזרי רכיבה אמיתיים שמגשימים את מטרתם – לעזור לכם לרכוב במהירות, מבלי לכפות את הפתרונות האלקטרוניים שלהם. מצב הרכיבה Commute מציע אופי עדין יותר בפתיחת המצערת, אופי שהערכתי מאוד על משטחי הכביש החלקלקים שנתקלתי בהם לאחר הגשם, שלקח לשמש האביבית העדינה זמן לייבש. אבל כשזה סוף סוף קרה, מצב ה-Dynamic הספורטיבי הפך שימושי מאוד, מאפשר להתענג על התאוצה הזריזה ועל רול-און בסל"ד בינוני – במיוחד בהילוכים השלישי והרביעי. אבל המצב האישי Individual שמאפשר לשלוט באופן מלא בכל הכיוונונים להתאמה לרוכב, דרך צג ה-TFT וכפתורי השליטה בכידון השמאלי, המצב הזה כנראה נבחר בקפידה ע"י אפריליה, הוא מייצג את הטוב משני העולמות – אני לא חושב שחברי ב-Dearden Motorcycles עוד הספיקו להתעסק בו, אבל אם כן, הם עשו עבודה טובה!

תגובת המצערת של הטווין של אפריליה וניהול בלימת המנוע מאפשרים להפיק את המיטב מהמנוע בכל משימה. ההתחלה שלה עדינה ברטוב, זירזה בלי להיות אגרסיבית ביבש, ותמיד מגיבה בצורה מספקת כשרוצים לרכב חזק ומהר יותר. ב-160 קמ"ש המנוע מסתובב ב-7,500 סל"ד בלבד, עם אותו יחס ההעברה של 17/43T כמו ב-RS660, שני שליש בלבד מהדרך לאותו קו אדום ב-11,500 סל"ד. למרות התנוחה הזקופה ומראה הילד הטוב, זה יהיה אופנוע יום מסלול נהדר במסלול הדוק ומפותל.

מכיוון שהאופנוע מאוזן כל כך וגיאומטריית ההיגוי נהדרת, ההתנהגות האולטרה-סלחנית של הטואנו 660 הופכת אותו לכלי אינטואיטיבי לחלוטין, עם פידבק מצוין מהפירלי הקדמי ומזלג הקאיאבה, שהיה יעיל כל כך בספיגת החבטות והתחלואים בכביש ניו פורסט בבריטניה, תוך שהוא מאפשר לי למקסם את התיאבון של האופנוע הקל למהירות בסיבוב, לאחר שהתייבשו הכבישים. הוא גם מתמרן בקלות, עם רדיוס היגוי טוב יותר של 64° לעומת 60° של ה-RS660 – שזה כבר הדוק למדי לאופנוע עם פיירינג מלא. זהו אופנוע יומיומי פרקטי מאוד שגם כיף לרכב עליו כשמתחשק. זה אול-רואנדר אמיתי.

אלן קאת'קארט לא מחכה להשקת הטוארג 660 ולוקח את הטואנו לדרך לא סלולה.

כמו מרבית העיצובים הקודמים של אפריליה, צג ה-TFT המעוצב היטב קריא מאוד במבט מהיר, כאשר הנתונים השונים זמינים בקלות – אף שגלילה דרכם נעשית בצורה הטובה ביותר בעמידה. אבל לדף הבית יש מספיק נתונים מבלי להיות עמוס, עם מד מהירות דיגיטלי מרכזי וגדול, תצוגת הילוך נבחר בחלונית ירוקה בצד ימין, מד מרחק וזמן מתאפס שנבחר בצד ימין למטה, מד סל"ד בחלק העליון של המסך, ואז מדי חום המנוע והדלק מעל זה. בחלק התחתון של המסך יש שש נורות אזהרה, ובסך הכל לא פחות מ-17 נורות – בתוך ומחוץ למסך. אין סיכון להיות לא מיודע ברכיבה על האופנוע הזה!

נראה שהטואנו 660 נבנה בקפידה ומחשבה רבה, וכתוצאה מכך שהוא נראה איכותי מאוד ולא בנוי להיות תקציבי – והוא אכן יקר בסביבות 40% מהיריב הברור ביותר שלו – הימאהה MT-07 שפחות חזק ממנו, בעל מפרט פחות גבוה ממנו, ואם זאת בעל נתון מומנט לא פחות גבוה. אבל מלבד כפתור הבהוב האור הגבוה, הבעיה היחידה שהייתה לי באפריליה היא שלמרות שידית הבלם הקדמית מתכווננת לחלוטין, ידית המצמד המופעלת באמצעות כבל לא – והיא קצת רחוקה מהכידון לבעלי ידיים קטנות יותר. אבל זה הכל: בכנות, אני מפציר בכם ללכת לסוכנות אפריליה הקרובה ביותר לרכיבת מבחן ולמצוא פגם נוסף באופנוע שללא ספק נבנה כהלכה.

הדגם החדש הזה לא יספק רק את הרוכבים המנוסים יותר, אלא בעיקר את אלו שבדיוק סיימו את הגדלת הרישיון לקטגוריית A1, ורוצים להיכנס לעולם האופנועים הספורטיביים "הבוגרים". 'מאוזן' ו-'יעיל' הן שתי המילים שמסכמות בצורה הטובה ביותר את האופנוע האיטלקי החדש והמשמעותי הזה, שלצד אחיו הספורטיבי RS660 הוא השני מבין שלושת הדגמים החדשים בפלטפורמה הזו, באמצעותה אמורה אפריליה להוביל את התחום עם דור של דגמים איכותיים ומהנים בנפח בינוני. שכן יש לה את האדוונצ'ר טוארג 660 שיגיע מאוחר יותר השנה, שיחזיר את השם ההיסטורי עם מגוון דגמים חדש, בקטגוריה חמה במיוחד – שם אפריליה הייתה חסרה למעשה בשנים האחרונות.

ומעבר לסופרלטיבים על התנהגות ומנוע, צריך גם לומר – הטואנו 660 הוא אופנוע נאה למדי.

הטואנו 660 נמכר באיטליה במחיר של 10,500 אירו, (מול 11,500 אירו עבור ה-RS660) עם תוספת הקוויקשיפטר הדו-כיווני וה-IMU השש-צירי מחירו יהיה בערך כמו של אחיו הספורטיבי. ה-Tuono 660 זמין במבחר של שלוש סכימות צבעים שונות: שחור קונספט, אפור אירידיום וזהב חומצה – אותו גוון צהוב ייחודי המוצע ב-RS660, מה שגורם לכל אופנוע שצבוע בו לבלתי ניתן לבלבול עם שום דבר אחר על הכביש! לכולם גלגלים אדומים ורגלי מזלג שחורות, ולא הצינורות החיצוניים של ה-RS660 הצבועים בזהב כאילו רומזים על היותם בולמים יקרים בהרבה מתוצרת אוהלינס. יש גם מגוון רחב של אביזרים מקוריים, כולל מזוודות רכות, שני סוגי מערכות פליטה של אקרפוביץ' מקרבון, בולם אחורי ייעודי ומתכוונן לחלוטין (מקורי!) של אוהלינס ועוד הרבה אפשרויות.

האופנוע הזה הוא אופנוע אפילו טוב יותר מה-RS660 הספורטיבי הכבר-מצוין, בזכות תנוחת הרכיבה הנוחה יותר שנובעת מכידון גבוה יותר ורגליות נמוכות יותר, מבלי לוותר בדרך איכות ההתנהגות וההיגוי, ביצועי המנוע ותגובת המצערת. המהנדסים של אפריליה שוב יצרו דגם שמותח את גבולות הקטגוריה, אם עד כה טענתי בכל הזדמנות שהאפריליה Tuono 1100 V4 האופנוע הטוב ביותר בעולם האמיתי כיום, אני באמת מאמין שבתנאי הרכיבה של ימינו, הטואנו הזה, ה-660, הוא אולי אפילו טוב יותר – ובמעט יותר ממחצית המחיר. הטואנו 660 הוא הוכחה נוספת לאמיתות הקלישאה הישנה שפחות יכול להיות יותר, אחרי הכל, ומצטרף ל-RS660 להחזרת אפריליה לעסקים שוב, ובגדול!

*עדכון 24.08.2021: נוסף למפרט הטכני המחיר בישראל 

כל חדשות מגזין מוטו ישירות לסלולרי

נתונים טכניים

 

Aprilia Tuono 660

 

מחיר: 78,900 ₪

 

דרגת רישיון: A (זמין גם ב-A1)

 

מדידות

 

מנוע: טווין מקבילי, מקורר נוזל, גל-זיזים עילי כפול, 4 שסתומים לצילינדר, גל-ארכובה 270°

 

נפח: 659 סמ"ק

 

הספק: 94 כ"ס ב-10,500 סל"ד

 

מומנט: 6.8 קג"מ ב-8,500 סל"ד

 

בלמים: זוג דיסקים בקוטר 320 מ"מ, קליפר ברמבו מונובלוק רדיאלי עם 4 בוכנות. מאחור דיסק בקוטר 220 מ"מ, קליפר ברמבו עם שתי בוכנות. מערכת ABS

 

מתלים: מזלג קאיאבה הפוך בקוטר 41 מ"מ, מהלך של 110 מ"מ, אפשרויות כיוונון מלא. מאחור בולם יחיד עם מהלך של 130 מ"מ ואפשרות לכיוון עומס קפיץ

 

מידות צמיגים: ק' 120/70-17, א' 180/55-17

 

בסיס גלגלים: 1,378 מ"מ

 

מידות כלליות: אורך 1,995 מ"מ, רוחב 805 מ"מ, גובה 1,115 מ"מ

 

גובה מושב: 820 מ"מ

 

משקל רטוב: 183 ק"ג

 

נפח מיכל דלק: 15 ליטר

 

תגובות

עופר אבניר מגדל ימין
הונדה מגדל שמאל