מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית
עולם האופנועים נפרד ממייק זיק, ממציא גדול
גיא בן ברק
צילום: יח"צ
לפני 12 שנה בעוד עולם האופנועים הסדרתיים הספורטיביים של הונדה, ימאהה וקאוואסאקי מציג במכה אחת דור חדש של סופרבייקס מושחזים, נדהמו כולם לגלות עד כמה שמרניים האופנועים הללו בעצם מבחינת העיצוב הבסיסי שלהם שלא היה שונה מהותית ממה שייצרו באירופה ובארה"ב בתי חרושת לאופנועים לפני מאה שנה – וזאת לעומת אב טיפוס חדיש ופורץ גבולות באמת, ספורטיבי ששבר את כול המוסכמות, לא רק של אופנועי הספורט הסדרתיים אלא בראש וראשונה הציג את אופנועי המוטו GP הארבע פעימתיים החדשים אז כעגלות מונעות בקיטור.
האופנוע שעשה כול זאת היה המוטוזיק המהפכני, פרי עיצובו של מייק זיק, ארכיטקט עלית אמריקני שנפטר ביום שבת האחרון, אבידה לעולם האופנועים ממש כמו ג'ון בריטן אבי הסופרבייק המהפכני ללא שילדה שמת ב-1995 או מאסימו טאמבוריני ז"ל אבי ה-916 של דוקאטי וכול האם.וי אגוסטה החדשים.
מייק זיק המם את העולם ב-2004 עם אב טיפוס למוטו GP בעיצוב רדיקאלי בעל מנוע 990 סמ"ק ארבעה צילינדרים בו שני זוגות הצילינדרים ממוקמים לאורך האופנוע בעיצוב המונע רעידות ומבטל צורך בגל איזון, עם שני גלי ארכובה מסתובבים זה מול זה לביטול האינרציה בפניות, המנוע שכב נמוך בשלדת קרבון עם מרכז כובד נמוך לשינויי כיוון מהירים, מתלים מתקדמים עם מזלג בעל גמישות רוחבית כדי לספוג מהמורות כשהאופנוע על הצד. רעיונות נפלאים שיושמו באופנוע נוסע, הקדימו את זמנם ובהמשך ללא ספק היו מבשילים לאופנוע מירוץ המסקרן בסביבה, אולם זיק לא הגיע רחוק עם מעבר המוטו GP ל-800 סמ"ק ב-2007 שינוי שהיה כבר אחד יותר מדי בשביל מוטוזיק הקטנה ותשומת הלב של מייק זיק עברה לחשמל.
בשנת 2009 נכנס מייק זיק לקטגוריה החדשה של סופרבייק חשמליים במירוץ היוקרתי של האי מאן עם אופנוע פרי פיתוחו. בתחילה לא הצליח אולם החל מ-2010 זכה האופנוע של זיק בניצחון על האי, היה החשמלי הראשון שקבע זמן הקפה ממוצע של 160 קמ"ש בכבישים המטורפים, ועד 2013 ניצח שוב ושוב.
למרבה הצער בשנת 2013 אובחן מייק זיק כחולה סרטן סופני ובשבת האחרונה נפטר, ניתן רק לשער מה היה האופנוע הבא של הגאון הזה ולאיזה קצה עיצובי וטכנולוגי היה לוקח את עולם האופנועים.