מחירון אופנועים מוטו - גרסה דיגטלית
חודש ראשון לתהליך ההבראה של KTM
כתב: אסף לביא בנארי | צילום: יצרן
עם חובות משוערים של כ־3 מיליארד אירו ומעל ל־250 אלף אופנועים שלא נמכרו, קבוצת ק.ט.מ נמצאת במשבר כלכלי קשה ובתחילתו של תהליך בן 90 יום שנועד להציל אותה מפשיטת רגל, הכולל מכירת מניות אמ.וי אגוסטה, הפסקת החסות על אליפות העולם בהארד-אנדורו, יציאה מאליפות המוטוGP, פיטורים של מאות עובדים, עיכוב משכורות וביטול בונוסים – בתקופת החגים.
ההתמודדות של KTM עם המשבר הכלכלי ותהליך ההבראה נעשית באופן מאוד גלוי וכן מצידה, במקום לנסות להסתיר את מצבה היא בוחרת לשתף בכל צעד ומפגינה אופטימיות וביטחון לגבי הישרדותה, תוך שהיא ממשיכה פעילות, מציגה דגמים חדשים ואפילו חושפת את רוכבי המרוצים שלה לעונת 2025 בסופרקרוס ובראלי דקאר. ההחלטה להיכנס לתהליך באופן יזום מאפשרת לק.ט.מ להמשיך להתנהל ולפעול במטרה לשפר את מצבה, תחת פיקוח משפטי, בזמן שהיא מכינה תוכנית ארגון מחדש אסטרטגית להסדר חובות החברה.
אבל מאחורי האופטימיות המצב לא כזה פשוט, ובמהלך החודשיים שנותרו לתהליך ההבראה של קבוצת ק.ט.מ עוד צפויים לקרות מהלכים משמעותיים, שהם רק ההתחלה בתהליך ארוך יותר בדרכה חזרה למצב מאוזן ויציב יותר. ק.ט.מ נכנסה לתהליך הזה כשיש לה חובות גדולים מאוד. שנת 2023 אמנם הייתה שנה טובה לחברה, אבל 2024 ראתה ירידה משמעותית במכירות, שגררה הפסדי ענק, ולמרות הירידה בביקוש, ק.ט.מ לא התאימה את כמות ייצור האופנועים לדרישה, דבר שהשאיר אותה עם כ־265 אלף יחידות שלא נמכרו. בנוסף לכל זה, ק.ט.מ המשיכה להשקיע השנה כספים במגוון מיזמים, ביניהם השקעה מוערכת כוללת של כ־200 מיליון אירו לרכישת רוב של 50.1% במותג אמ.וי אגוסטה.
מאז ההודעה של ק.ט.מ בסוף חודש נובמבר על תהליך ההבראה שלה, היא עשתה מספר צעדים ראשונים, ביניהם הקפאת הייצור עד לחודש מרץ 2025, צעד הגיוני בהתחשב בזה שיש להם במלאי כמות אופנועים עצומה, שגם עולה כסף לאחסן, וכ־1,000 עובדים מתוך 3,600 העובדים של החברה יהיו בחל"ת בתקופה הזו. לאחר מכן היא הקפיאה את הבונוסים שעובדיה באוסטריה היו אמורים לקבל לפני החגים, לא שילמה את משכורתם וגם תכננה לפטר 500 נוספים מהם (לאחר שכבר פיטרה כ־570 עובדים), אבל לאחר הופעתה בבית המשפט המספר צומצם ל־300 מפוטרים והמשכורות של כולם ישולמו – אבל באיחור, במהלך חודש ינואר. הבונוסים – אינם. המהלך הותיר את עובדי המפעל, חלק ניכר מאוכלוסיית העיר מטיגהופן, בהתמודדות קשה לספק את צורכי משפחותיהם במהלך תקופת החגים.
תהליך הרכישה של מותג אמ.וי אגוסטה החל עוד בשנת 2022, אז רכשה ק.ט.מ 25.1% ממניות חברת אמ.וי אגוסטה, לקחה עליה את השיווק העולמי של אופנועי היצרנית האיטלקית, והעבירה לאחריותה את הרכש והתחייבה לייעל את שרשרת האספקה; ובתחילת 2024 ק.ט.מ הגדילה את האחזקה שלה באמ.וי אגוסטה לרוב של 50.1% ממניות החברה. לאחר שהחלה בתהליך ההבראה היה ברור שהמכירה של אמ.וי אגוסטה תהיה מבין הצעדים הראשונים, שכן מתוך המספר הגבוה של האופנועים העומדים במחסנים כ־2,000 הם של אמ.וי אגוסטה, שכאמור ק.ט.מ אחראית על שיווקם. העובדים של אמ.וי אגוסטה כבר הסכימו לקיצוץ משכורות כדי להימנע מסגירה ופיטורים, וכעת בית המשפט קובע כי המניות של ק.ט.מ באמ.וי אגוסטה יוצעו למכירה, כששמועות מספרות כי טימור סרדרוב, הבעלים לשעבר, מעוניין לרכוש בחזרה את מניותיו. גם באמ.וי אגוסטה משדרים אופטימיות ומציינים שכל פעילותם נשארה ותישאר במפעל וארזה באיטליה, ושלא משנה מה תעשה ק.ט.מ בהמשך – אמ.וי אגוסטה תשרוד את המשבר.
בנוסף לכל זה, רשות שוק ההון של אוסטריה פתחה בחקירה נגד ק.ט.מ בחשד להפרות אפשריות של תקנות גילוי נאות, החקירה מתמקדת בתקופה שבין החודשים מאי לנובמבר 2024, במהלכם עדכנה החברה את התחזיות העסקיות שלה ועברה תהליך של ארגון מחדש בהנהלה, במסגרתו מספר חברי הדירקטוריון צומצם משישה לשניים – המנכ"לים סטפן פיירר וגוטפריד נוימייסטר. תוצאות החקירה עלולות להיות גורליות לק.ט.מ ואפילו למנהליה באופן אישי, אם יתגלו עבירות הן יכולות לגרור קנס כבד או להיחשב פליליות, ולכלול ענישה חמורה נגד בעלי תפקידים.
לקבוצת ק.ט.מ יש מעל ל־60 תת-חברות בבעלותה, העוסקות במגוון תחומים, הכולל ייצור רכיבים (כמו מתלי WP), ייצור אופניים (כמו Felt), טכנולוגיה, מחקר ופיתוח, עיצוב (סטודיו Kiska), הינע חשמלי ועוד, כמו גם מספר מותגי אופנועים (הוסקוורנה, גאסגאס), ובמהלך תהליך ההבראה ק.ט.מ לא מסוגלת להתחייב להמשיך לספק כסף לכל אלו, כמו גם לספק עבודה לשותפות שלה – CFMOTO ובג'אג', שיאבדו מנפח העבודה שלהן בייצור רכיבים ואופנועים עבור ק.ט.מ והרכבה מקומית של אופנועי ק.ט.מ לשווקי המזרח.
לק.ט.מ יש עוד חודשיים לעשות מהלכים – באישור בית המשפט – שיעזרו לה לשפר את מצבה ולהציג בסופם תוכנית מסודרת לארגון מחדש של החברה והחזרי חובות – אותה צריכים הנושים לקבל ולאשר – תוכנית שצפויה לכלול החזר של כ־30% מהחוב בשנתיים הקרובות. אם התוכנית לא תתקבל, החברה תעבור תהליך פירוק לטובת החזר החובות, פתרון שבשלב הזה אף אחד לא מעוניין בו.
בבית המשפט, לחצו הנושים על ק.ט.מ להפסיק את פעילותה באליפות המוטוGP, שעולה להם כ־50 מיליון אירו בשנה, ולאחר שזו הפסיקה את תמיכתה באליפות העולם בהארד-אנדורו, מהלך שכנראה יגרום לקריסתה של האליפות שנשענת עד היום בעיקר על התמיכה של רד בול וק.ט.מ, היא מבהירה כי תשתתף בעונת 2025, אבל כנראה שתאלץ לפרוש בעונת 2026.
מאז שעלתה האפשרות שק.ט.מ תחסל את פרויקט המוטוGP היקר שלה, שמועות רבות הצביעו על לואיס המילטון, שבע פעמים אלוף הפורמולה 1, שמוקדם יותר השנה הביע עניין להפוך לבעל קבוצת מוטוGP, כמי שיסיר את איום הסגירה מעל הקבוצה. פיט ברייר, מנהל קבוצת המוטוGP של ק.ט.מ, אפילו מאשר בראיון ל־Speedweek כי הקבוצה נמצאת בדיונים מתקדמים עם המילטון – לדבריו כ"משקיע" או "שותף" – וציין כי גם הקשרים הקרובים של הבריטי עם מותג משקאות האנרגיה מונסטר אנרג'י לא יהווה מכשול לקבוצה, שנמצאת בקשר ארוך שנים עם המותג המתחרה רד בול. בכל מקרה, המילטון יסיים השנה את החוזה שלו עם מונסטר אנרג'י ונמצא בשיחות על חסות חדשה. זו כנראה תהיה Celsius, שכבר נמצאת בקשר עם קבוצתו החדשה, פרארי, אבל זה עוד לא סופי.
למרות הונו האישי של סר המילטון, שמוערך בכ־300 מיליון אירו, כניסה שלו לקבוצה, בין אם כבעלים, משקיע או שותף, לא תעשה מכספו הפרטי בלבד, והוא למעשה מביא איתו אוסף של נותני חסות שישתתפו במימון כמעט כל פרויקט בו יעסוק, וישקיעו גם הם כסף בקבוצה בעזרת הסכמי חסות, כשהוא יביא איתו גם הרבה יחסי ציבור וחשיפה לאליפות – שמאוד רוצה להפוך להיות האחות התאומה של הפורמולה 1. כזכור, חברת Liberty Media, הבעלים של הפורמולה 1, הודיעה בחודש אפריל 2024 על כוונתה לרכוש 86% מדורנה, מחזיקת הזכויות של המוטוGP, בעסקה בשווי מוערך של כ־4.2 מיליארד אירו.
עם זאת, העסקה נדחתה, לאחר שנתקלה בבעיות רגולטוריות מצד האיחוד האירופי, שעדיין בוחן את השפעות העסקה, כשהחשש המרכזי הוא שריכוז השליטה בפורמולה 1 ובמוטוGP בידי חברה אחת עלול לפגוע בתחרותיות בתחום זכויות השידור. בסוף החציון הראשון של 2025 תינתן אפשרות נוספת להשלמת העסקה, כשליברטי מדיה מביעה אופטימיות לגבי אישורה ומשתפת פעולה באופן מלא עם הרשויות האירופיות, בזמן שדורנה ממשיכה לנהל את פעילות המוטוGP כרגיל, ומביעה גם היא ביטחון בכך שהעסקה תאושר.
הצעדים הבאים של ק.ט.מ בדרך להבראה וארגון מחדש של החברה ישפיעו באופן משמעותי על הרבה היבטים של ענף האופנועים, הספורט המוטורי העולמי, חייהם של העובדים בחברה, משפחותיהם וגם העיר מטיגהופן כולה, ותהיה להם השפעה גם על מותגים אחרים, בין אם כאלו שיושפעו ישירות מהפעולות של ק.ט.מ, כמו אמ.וי אגוסטה, או כאלו שיחשבו מחדש את פעילותם כדי להימנע מהגעה למצבה של ק.ט.מ, שבשנה אחת של החלטות שגויות שינתה את גורלה מחברה בצמיחה לחברה במלחמה על עתידה.
אין ספק שכחלק מהצעדים ההכרחיים לעתידה של ק.ט.מ עליה לעשות סדר במגוון הדגמים, להציע פחות אופנועים דומים (ולעיתים זהים) שנמכרים תחת מספר מותגים, כמו דגמי האנדורו וספורמוטו 690, 700 ו־701, להתמקד יותר בליין דגמי מתחילים וביניים נגישים יותר ועם תג מחיר תחרותי, הרחבת הליין לקטגוריות בהן אין להם נוכחות כרגע, בעזרת פיתוח זול יותר על בסיס דגמים קיימים, כמו לדוגמה: דיוק GT בנפחי 790 ו־990, גרסת 790 מוזלת ל־RC R, הגדלת ליין ה־125 וה־390, וצמצום ההשקעה שלה בכל כך הרבה אפיקים, כמו ה־X-Bow ואופניים – במהלך השנה, בעיצומו של המשבר, היו לק.ט.מ כל כך הרבה אופניים במלאי שהחברה בחרה לחלק אותם לעובדים…
ק.ט.מ ממשיכה להיאבק על גורלה בארגון מחדש של החברה, בבית המשפט מול הנושים, בניסיון לשמור על עובדיה, במכירת המלאי הענק שקיים במחסנים, ביצירת תוכנית ברורה לעתיד וגם במרוצים – כמו בראלי דקאר הקרוב, שיצא לדרך ביום שישי, כשעל קו הזינוק יעמדו 4 רוכבים רשמיים של ק.ט.מ: קווין בנאבידס, דניאל סנדרס ולוצ'יאנו בנאבידס המנוסים לצד אדגר קנט הצעיר שיתחרה בפעם הראשונה בראלי דקאר.
לחדשות מגזין מוטו ישירות ל־Whatsapp לחצו כאן
לחדשות מגזין מוטו ישירות ל־Telegram לחצו כאן
מי זוכר את Rover? היו להם מכוניות מלכותיות ויום אחד גם כן החברה נקלעה לקשיים… וגם כן לתהליכי הבראה ובסוף נראה לי שהשם נמכר לסינים… והפך לmg… אבל, בפועל, אם קניתה אז לפני כמעט 20 שנה רובר במחיר כמעט של מרצדס, אחרי הקריסה, השווי שלה ירד למחיר של סובארו גסטי בת 18…
אז קודם שיבריאו ואכ יחזרו לבקש 140 אלף שח על אופנוע..
אולי ימכרו את הוסאברג חזרה לשבדים